Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Torsten Fridh, Stockholm, 99 år

Konstnären Torsten Fridh gick ur tiden knappa året innan han skulle ha fyllt hundra år.

Annons

Han hörde till de konstnärer som i och med den svenska kulturpolitiken efter andra världskriget åtog sig att förse de gemensamma rummen med konst. Det kunde vara i bostadsområden, i statliga eller kommunala rum, på stadens torg eller kanske till och med i industrimiljö. "Konsten är på väg att bliva allas", hade den tidens kulturminister Arthur Engberg med entusiasm utropat redan 1936.

Ett rallarmonument vid tågstationen i Kiruna, malmbanan till Narvik, är ett lite ovanligt monument. Skulpturen visar en rad järnvägsarbetare i full färd med att bära en lång räls, att lägga bit till bit. De ser ut att ha det trevligt, hattarna är på. Det är skulptören Torsten Fridh som skapat gubbarna i brons. Sådana gubbar behövs ut över vårt långa land för att rädda oss från urspårningar och från ett alltmer kommersialiserat samhälle, där ett oblygt visuellt buller tröttar oss.

Torsten Fridh försåg landet med många vänliga skulpturer, goa skulpturer, i brons, sten och sjödränkt ek. Han avbildade ofta barn, lekande dansande eller fundersamma. De kan ta sitt första steg, som i Premiär eller invitera till dans med ett inbjudande danssteg. Men i Första majmonumentet på Gärdet i Stockholm växer den knutna näven i röd granit med kraft rakt upp ur urberget och i Vågrörelse på Stureplan fångade han den överbyggda porlande bäcken för evigt avbildad i mjuka vågor i granit för att särskilja de gående från trafiken. Hans cv är imponerande.

Torsten Fridh, som föddes i Undersåker 6 december 1914, växte upp i Östersund, studerade först teckning hemmavid och sedan skulptur vid Kungliga konsthögskolan (1945-1950) i Stockholm.

Han förlorade tidigt sin moder och växte periodvis upp hos morföräldrarna. Fadern var murare och murarskjortan behöll Torsten Fridh livet ut. Han var praktisk och påhittig, vilket kom till stor nytta när Konstnärernas kollektivverkstad bildades 1969. Han var initiativtagare till KKV i Aseas gamla fabriksbyggnad på Rosenlundsgatan 29 i Stockholm. Här skapades konst för offentlig miljö ut över landet. Det var bronsgjutning, keramik och det var textil i långa banor. Numera har KKV flyttat till Nacka. Skulptörförbundet grundades 1975 på initiativ av Torsten Fridh. Han var dess förste ordförande och när senare Skulpturtriennalen i Vinterviken 1998 förbereds står Torsten Fridh i ett hörn av dåvarande ordförandes ateljé flitigt arbetande med en stor skulptur. Björne Selder var då ordförande och det var hans initiativ att tre skulpturutställningar på raken skulle arrangeras.

Lugnt och metodiskt arbetade Torsten Fridh i den stora ateljén. Vi i juryn stördes inte av honom och vi störde inte honom. Murarskjortan var på, skägget strålade och håret likaså.

Mailis Stensman