Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Trafikverket kallade till samråd om förbifart Sveg

Många tog chansen att dryfta sina synpunkter kring Trafikverkets planer på "Förbifart Sveg" när myndigheten ordnade öppet hus på tisdagen i Sveg.
– Väldigt trevligt. De flesta har varit positiva, säger Björn Wedin, projektingenjör på Trafikverket.

När Trafikverket sist besökte Sveg var det andra tongångar. Företagare och politiker ställdes inför ett, som de uppfattade, fullbordat faktum. Klart och beslutat att E45 ska dras utanför Sveg, från Rengsjön till Älvros. En sträckning som besparar bilister i norr- och södergående riktning längs E45 drygt två mil och är ett av de mest samhällsekonomiskt lönsamma projekten i hela Sverige, enligt Trafikverket.

Under tisdagens öppna hus på hotell Mysoxen gavs en annan bild av i vilket läge projektet står.

– Det vi ska göra nu är att upphandla en konsult som ska ta fram en vägplan för att möjliggöra själva byggandet. Under den processen så ska vi ha flera möten och samråd med olika berörda, markägare, kommun och andra i området. Är det byggbart? Klarar vi miljökraven? Sådant ska vägplanen ge svar på, säger Björn Wedin, projektingenjör på Trafikverket.

Både Härjedalens kommun och Svegs företagar- och utvecklingsförening har i olika skrifter till regeringen protesterat mot planerna på en omdragning av E45, som de menar skulle kunna få stora negativa konsekvenser för näringsliv och service i Sveg och i resten av Härjedalen.

– Vi tar hänsyn till sådana bitar, sedan får man väga olika bollar mot varandra. Men det är svåra avväganden och gissningar, man vet inte riktigt vad konsekvenserna blir. En ny väg kan ju bli ett lyft för Sveg också, säger Björn Wedin.

Men är det klart att ombyggnaden blir av?

– Ombyggnaden är inte klar. Det som är klart är att vi tar fram en vägplan för att möjliggöra ombyggnad.

Tidigast 2019 är en sådan vägplan klar, om allt går som det ska, enligt Björn Wedin. Den kan också överklagas till regeringen, så en eventuell byggstart ligger flera år fram i tiden.

– Vår uppfattning är att vi inte vill ha någon förbifart. Frågan är vad det betyder på Sveg för lång sikt, med minskade arbetstillfällen och försämrad service? Kan till exempel Statoil fortsätta ha nattöppet om förbifarten byggs? Men det är jättebra att Trafikverket är här och pratar med oss, att man får en insyn och har möjlighet att framföra sina synpunkter, säger Sebastian Lindström, ICA-handlare i Sveg.