Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trasslet på Svegsflyget verkar ordna upp sig

Efter en turbulent start verkar Avies ha fått ordning på den flygtrafik som genomförs på uppdrag av Trafikverket.

Bland flyglinjerna är Sveg–Arlanda den där många resenärer har råkat ut för inställda flyg.

Annons

– Jämfört med Pajala har vi klarat oss förhållandevis bra. Visst har en del avgångar ställts in och dessutom har det varit krångel med både bokningar och den kundtjänst som Avies ska tillhandahålla, säger tillförordnad flygplatschef Jan Hill.

Utöver flyglinjen Sveg–Arlanda tog Avies Sverige över trafiken på linjerna Torsby–Hagfors–Arlanda och Pajala–Luleå. På samtliga orter har det varit strul med många inställda flyg. De avgångar som fungerat har då oftast skett med inhyrda plan.

– För vår del var det värst de första dagarna efter det att Avies tog över 30 oktober. Men därefter har planen lyft efter tidtabellen med några undantag, säger Jan Hill.

Senast i torsdags, då det var tekniskt fel på planet, vilket innebar att resenärerna från Sveg fick åka taxi till Östersund, övernatta på hotell och morgonen därpå flyga från Frösön till Arlanda. I söndags fick hugade resenärer åka till taxi till Mora för att med sex timmars försening flyga till Arlanda. Även måndagsturen blev 1,5 timme försenat då planet inte kom från Tallin i tid.

– Det är naturligtvis tråkigt att resenärerna drabbas, men de flesta avgångarna har fungerat och Avies har goda ambitioner för att allt ska fungera. Men vi kan konstatera att de inte hade den organisation som behövdes när de startade trafiken, säger Jan Hill.

Han berättar att Avies nu har fått i gång sitt kundcenter och att bolaget i söndags presenterade sin svenska hemsida där kunderna kan boka. Därutöver har prislistan justerats så det finns möjligheter att åka till ett lägre pris

– Naturligtvis skulle det ha varit klart redan vid starten. Och jag förstår att många kunder är irriterade.

På flygplatsen i Sveg är det Anneli Gustafsson, som är stationsansvarig, och Karin Ingvarsson de flesta resenärerna kommer i kontakt med.

– Vi hade naturligtvis hoppats på en bättre start, men nu verkar allt lösa sig, säger Anneli Gustavsson.

Många är de resenärer som förgäves försökt boka biljett. Ett flertal är även besvikna då flygresan blivit en tripp i taxi till annan flygplats och därmed kraftig försening.

– Jag har inget förtroende för Avies. Nästa gång flyger jag från Östersund, säger Åke Eriksson efter sin struliga resa.

Törs man lita på att planen lyfter enligt tidtabellen i fortsättningen?

– Ja, bolaget har ambitionen att allt ska fungera och de ska även stationera en Jet Stream 32, här i Sveg som just nu håller på att ordningsställas i Tallin, säger Jan Hill.