Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tufft för alla inblandade

Kön från arla morgonstund till nyöppnade ICA Kvantum i Odenskog på onsdagen, visar livsmedelshandelns dragningskraft.

Annons

Alla måste handla mat och gärna ska det vara billigt plus att affärsbesöken helst kryddas med ett litet klipp, så vi känner kundnöjdhet.

Flytten av Kvantum från Odensala görs utifrån mogna överväganden. När ICA tänker etablering sker inget utifrån slumpens skördar. Professionalitet ut i fingerspetsarna har gett ICA-gruppen ett bastant övertag på den svenska livsmedelsmarknaden. I slutet av 2012 hade ICA en marknadsandel om 36,7 procent av dagligvaruhandeln och var klart före Axfood, Coop och Bergendahls.

Tidigare svåraste konkurrenten Coop har problem. De senaste två årens dubbla miljardförluster i KF-koncernen vittnar om kooperationens svårigheter. Coop blöder samtidigt som ICA senast i går redovisade en delårsrapport där vinsten översteg en halv miljard bara för tredje kvartalet 2013. Lägg till ökade omsättningssiffror för tionde kvartalet i följd och ICA-koncernen blomstrar.

Det är i denna verklighet som ett restaurerat Coop Lillänge tampas med nyöppnade ICA Kvantum ett par kvarter bort. Coops färska ansiktslyft är remarkabelt, men sanningens minut beträffande kundtillströmning eller tvärt om förlorade kunder, kommer när Systembolaget någon gång 2014 till samma fastighet där Kvantum nyöppnat. För är det någonting som drar folk så är det bolaget, det visas gång på gång.

Undantaget kan vara ICA Maxi på Stadsdel Norr, som tycks leva sitt eget liv och blomstra i högönsklig välmåga. För där är kundtillströmningen i det närmaste konstant dag ut och dag in verkar det som.

Med tre affärsjättar och med Willys och Lidl på Söder, finns förstås en uppenbar risk att utslagningen slår till mot de mindre. Vi har nyss sett att landsbygden mister affär efter affär. Senast var det Föllinge som fick bita i det sura äpplet, även om sista ordet kanske inte är sagt ännu.

Frågan är hur de lite mindre klarar sig i centrala Östersund och om de tre jättarna med moderniserat snitt rent av kniper marknadsandelar av både Coop på Frösön eller av ICA Vallhalla, som ändå länge levt i någorlunda ro som en solitär utanför det regelrätta handelskriget som nu intensifieras ytterligare.

Det är tveklöst en hård kamp där ute. En kamp på liv och död för handlarna. En mer gynnsam situation för oss konsumenter som kan välja och vraka, men frågan är hur länge? Alla överlever knappast för då krävs en tillväxt av invånare, som i dagsläget tyvärr lyser med sin frånvaro.