Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Turerna kring tågbolaget kritiseras både av politiker och kammarätt

Plötsligt i går small det till: Kammarrätten upphävde Jämtlands landstingsfullmäktiges beslut om att godkänna avtalet med det landstingsägda tågbolaget Transitio.

Annons

Landstinget hade inte haft något inflytande över valet av styrelseledamöter i bolaget, vilket kommunallagen kräver, resonerade rätten.

Vad detta får för betydelse i de inflammerade historierna om dels Transitios amerikanska affärsupplägg, dels inköpet av den i Norrland undermåliga tågmodellen Coradia, är i skrivande stund omöjligt att säga.

Transitio är precis som namnet antyder ett anonymt bolag vars uppgift är att köpa in tåg till de 19 landsting som äger det. Det blev till när tågmarknaden avreglerades i slutet av 1990-talet och landstingen fick en uppgift i knät som de inte visste något om.

Bolagets upplägg - med dubbla skatteavdrag tack vare amerikanska investerare som leasade tåg som sedan direkt leasades vidare till Sverige - speglar väldigt väl den tidsanda som rådde strax efter millennieskiftet: Epoken turbokapitalism, som havererade 2008.

Att moralisera över Transitios ursprungliga affärsidé är därför rätt meningslöst. Men för den skull kan inte företaget och dess ägare tillåtas krypa in under ett skyddande täcke av sekretess. När oppositionsrådet Christer Siwertsson (M) kräver att få veta hur mycket Jämtlands läns landsting måste betala till Transitio har han rätten på sin sida.

Ett bisarrt inslag i affären är att de amerikanska motparterna är helt anonyma. Det säger mycket om i vilken anda affären gjordes upp - rena skumraskeriet säger vi nu, men för bara ett årtionde sedan lät det på många håll helt annorlunda. Därför är det också lätt att hålla sig för skratt vid tanken på hur de skadeståndsklausuler ser ut som hanterar brott mot sekretessen i avtalen.

Hemlighetsmakerier spökar även kring upphandlingen av tågmodellen Coradia som förra vintern visade sig otjänligt i norrländskt klimat. Nu har Susanne Wallnér (M)begärt pappren på bordet av Norrtågs ordförande Thomas Hägg (S). Tidigare har hon med hänvisning till sekretessreglerna fått nobben när hon begärt ut protokollen från testkörningarna av tåget.

Ett minimikrav politiska beslutsfattare kan ställa är att få ett acceptabelt beslutsunderlag. Därför borde också många av Christer Siwertssons och Susanne Wallnérs kollegor oavsett partifärg kunna ställa sig bakom deras kritik. Att driva folkstyrd verksamhet med regelverk hämtade från bolagens slutna värld är dömt att misslyckas.

Sven-Olov Lööv