Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Turismens expansion hänger på infrastrukturen

Svensk infrastruktur har en hemläxa i megastorlek att göra för att kunna stötta besöksnäringen. Turismen vill gå från 250 till 500 miljarder i årsomsättning. Branschen är landets mest växande. Men infrastrukturen utgör ett hinder. Den är begränsad och sliter med dålig tillförlitlighet. Svagheter som snabbt måste byggas bort.

Annons

"Vågar vi lita på svensk infrastruktur", var en spetsig fråga i Åre i måndags när en konferens om vägarna, flyger och järnvägen hölls i jämtländsk regi. STF:s generalsekreterare Magnus Ling stack ut hakan och ingen gick honom emot.

Lena Erixon är biträdande generaldirektör för Trafikverket. Hon var självkritisk över myndighetens tillkortakommanden inte minst beträffande järnvägen. Men hon kom också med konstruktivitet. "Hjälp oss. Bara tillsammans kan vi göra saker bättre", sa hon, med adress turismnäringen.

Turismen vill alltså mycket mer, men även denna bransch måste agera självkritiskt. För är det någonting som biter i lobbysammanhang, så är det när en stor part ryter till, eller vill prata samråd. Hittills har turismbranschen haft svårt att agera i samklang. Med många spretande viljor kan det vara svårt att få igenom sina krav.

Kraftsamling efterlystes och riksdagsledamot Per Åsling kom med ett antal möjliga förslag för länet att jobba med:

Ett dubbelspår Åre-Gävle, bredare länsvägar så hastighetsnedsättning undviks, bättre standard längs E14 och E45, en grundförstärkt Inlandsbana anpassad även mot vinterturism och varför inte cykelvägar längs Storsjön.

Vägtransporter är ett annat ständigt vardagsproblem, där inte minst skogsnäringens representant Jim Salvin, tryckte på behovet av allmänt upprustade läns och enskilda vägar. Verkstadsindustri och allmänt tillverkande industrier och transportörer, lär också vilja ha ett ord med i laget beträffande vägstandard.

Allmänt är det ändå järnvägen och SJ som måste bli mer servicevänlig och kunna erbjuda snabbhet och ökad tillförlitlighet. Påpassligt presenterades nya X 3000 tåget i Åre dessa dagar. Det sjuder av modernitet och av hopp.

Tyvärr kan inte detsamma sägas om SJ:s snart avgående generaldirektör Jan Forsberg. Hans inlägg var allt annat än hoppfullt. En trött man som inte förmådde gjuta mod i åhörarna kring den nattågstrafik som av och till känns hotad, mot jämtländsk fjällvärld.

Vi kör väl så länge tågflottan håller, var väl ungefär budskapet. Tur att SJ-chefen snart får avlösning.