Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Två gratistidningar i Östersund blir en

Östersunds-Tidningar har köpt gratistidningen 100 procent Östersund.

– Det är helt rätt läge, säger Gunnel Edvardsson som startade tidningen tillsammans med sonen Henrik Sekander för sju år sedan.

– Det känns bra. Jag har länge velat göra en veckoutgiven tidning, säger Henrik Sekander.

De har ägt hälften var av gratistidningen som kommit ut med ett nummer per månad sedan hösten 2005. De har utvecklat den tillsammans och nått god lönsamhet.

Det är från och med november som Östersunds-Postens gratistidning Extra Östersund och 100 procent Östersund slås ihop. Namnet blir 100 procent Östersund.

Är det här bara ett sätt för Östersundstidningar och ÖP att köpa upp och lägga ned en farlig konkurrent?

– Nej. Vi får en mycket bättre skjuts. Vi vill ha med oss den duktiga personalen från båda tidningarna och vi vill ha med oss både läsarna och annonsörerna, säger Östersundstidningars vd Björn Hemmingsson.

I stället för sammantagna personalminskningar blir det personalökningar.

Henrik Sekander anställs av Östersunds-Tidningar och blir säljledare för ett team på sammanlagt fyra personer som ska sälja annonser och få den nya gratistidningen lönsam.

– Men det är inte ett annonsblad utan en tidning som vi ska göra, säger ÖP:s planeringschef Per Åhlin.

Han leder projektet att slå samman de två månadsutgivna gratistidningarna till en veckotidning som ska delas ut till alla hushåll i Östersunds kommun, och sättas i ställ i centrala Östersund. Upplagan blir 40 000 exemplar.

– Gratistidningens redaktion är en del inom ÖP:s redaktion och den ska öka med tre tjänster, säger Per Åhlin.

Gunnel Edvardsson kommer inte att finnas bland de nyanställda. Men hon kommer att fortsätta att jobba med nya 100 procent Östersund, som frilans.

– Det var jag själv som ville det. Jag vill kunna göra andra saker också, säger hon.

– Jag tycker att det ska bli roligt att göra en ny tidning tillsammans med andra, och att utveckla den tillsammans.

Både hon och Henrik Sekander är nöjda med att namnet "100 procent Östersund" finns kvar, och de hävdar båda att även tidningens själ kommer att leva vidare.

Priset för köpet är en affärshemlighet som inte någon av de inblandade vill röja.