Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Upphottad folkmusik med experimentella inslag

En annorlunda folkmusikafton med en fräsch prägel gav antagligen den fullsatta Tingssalen en ny syn på en traditionell musikgenre.

Annons

Onsdagskvällen, som presenteras av Klubb SAM och Scenkonstbolaget, gick i folkmusikens tecken.

I en fullsatt tingssal bjöd tre av nordens allra bästa unga folkmusiker på en tvåtimmarskonsert uppdelat på två akter.

Första akten stod Jean and the Mean Machine för. Duon, som består av riksspelmannen Jeanette Eriksson och tangocellisten Beata Söderberg, äntrar scenen i guldiga, paljettbeströdda scenkläder och bevisar att folkmusiken har tagit ett rejält kliv framåt. Genrebegreppet har tänjts på och visar sig kunna omfatta mycket mer än vad man tror.

Deras musik beskrivs som en mix av slängpolska och argentinsk tango och de tillägger själva att de gärna spelar skånska och östgötska melodier då de har sina ursprung i respektive regioner.

– Vi spelar traditionell folkmusik musik som vi kör genom Jean and the Mean Machine, förklarar Jeanette Söderberg.

Duon har ett helt eget uttryck, en passion och ett driv som gör deras genuina hängivenhet uppenbar och som även tycks göra ett starkt intryck på publiken.

I akt två kliver Emilia Lajunen – en av de främsta fiolspelarna bland Finlands folkmusiker – upp på scenen. Hon spelar egna stycken, andras stycken och varvar med historier om en kriminell farfar och om en turkos, supersnabb cykel. Hennes vokala inslag är fantastiska – Emilia besitter en röst som lämpar sig utmärkt till de kraftfulla tonerna från fiolen.

Undertecknad kunde inte se klart hela spelningen på grund av pressläggningstiden, men förhoppningsvis får vi höra mer från dessa tre otroligt skickliga musiker framöver.