Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Utdrag ur "Viddernas landskap på vita duken"

/
  • Två av de totalt sju stuntmän som körde filmens många bilar i Åre.
  • Detta är den Mercedes SSK årsmodell cirka 1930 som i filmen kördes av den tyske skådespelaren Gert Fröbe.
  • ÖP:s tecknare Karl-Iwar var förstås på plats när det internationella filmteamet intog Åre...
  • ÖP:s tecknare Karl-Iwar var förstås på plats när det internationella filmteamet intog Åre...

"Monte Carlo rallyt" eller "Dessa fantastiska män i sina skumpande skraltiga automobiler (1969)."

Annons

Regi: Ken Annakin.

Inspelningsplater: Tännforsen, Åresjön och Såå.

Filmen är något av en uppföljare till klassikern "Dessa fantastiska män i sina flygande maskiner (1965)", som även den regisserades av den brittiske filmskaparen Ken Annakin.

"Monte Carlo rallyt …" är en motorburen komedi som följer de tävlande i Monte Carlo-rallyt år 1927. De startar från olika platser i Europa och färdas mot samma mål – Monte Carlo – där de sedan ska delta i en finaltävling.

Den brittiska komikerduon Peter Cook och Dudley Moore var två av filmens stjärnor, men de var dock aldrig själva med och sladdade runt i rallybilarna på Åresjöns is. På plats fanns i stort sett enbart filmens stuntmän.

Eftersom det skulle filmas mycket på Åresjöns is började inspelningsarbetet med att förstärka isen genom att spola den generöst. Detta var något som gjordes innan filmteam och skådespelare hade anlänt till Åre.

Före detta Årebon, konstnären och även tidigare medlemmen i svenska curlinglandslaget, Curt Jonsson var med under inspelningarna. Han och hans bror var två av många statister som anlitades i Åre, och han var med vid ett flertal av scenerna:

– Vi som var curlare skulle agera spel med stenar, sopar och allt som togs ner från Fjällgårdens banor borta i dalen. Tävlingsbilen skulle komma ner från berget, genom skogen samt ut på isen bland oss curlare. Den skulle liksom röra om i grytan – stenar skulle glida omkring och så vidare. Bilen var fäst med en lina ner till isen, vilket blev en slängkarussell, berättar Curt och fortsätter:

– En av oss kom med i filmen – Algot Gustavsson – som står med sin kvast och gapar och undrar vad i helsicke som pågår. Till råga på allt så förlorade Gustav Larsson en av sina stenar. Den bara försvann ut i snödrivorna.

Den då drygt 20-årige fotografen Kjell Johansson hade fått arbetet som filmens svenske stillbildsfotograf och var med under hela inspelningsperioden i Åre. Han berättar:

– Det var en ung kille från Åre som fick uppgiften att varje morgon ta första flyget till Bromma från Frösön för att lämna filmrullarna med dagstagningarna från dagen innan, för framkallning i England och sedan ta med föregående dags framkallade film upp till Åre igen. I en månad gjorde han det varje dag.

Den kände amerikanske filmstjärnan Tony Curtis gör en dramatisk insats i filmen, då han hänger på undersidan av sin bil med Tännforsens vilda fall under sig. Även här var det så att Curtis själv aldrig var med i Jämtland.

Kjell Johansson berättar också att det var inte så mycket tjo och tjim på kvällarna. Men han minns att det pratades om en kväll på Åregården då ett slagsmål bröt ut mellan brittiska stuntmän och delar av lokalbefolkningen. En av stuntmännen lär i bataljen ha gjort ett dramatiskt hopp ut genom ett fönster.

Annons