Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Utred reklamen!

Annons

Lokaltidningarna i Sverige dör en tyst död. Annonsintäkterna sinar. Samtidigt har samtliga politiska partiers mediepolitik varit blek.

Därför vill jag uppmana politikerna att tillsätta en utredning om begränsning och/eller förbud mot direktadresserad och oadresserad reklam.

Lokaltidningarna gynnas av att reklamintäkterna skjuts mot publicistiskt material. Statliga myndigheter behöver inte längre sälja personuppgifter till reklamföretagen. Kostnaderna för hanteringen av sopor och pappersåtervinning kan sjunka för kommunerna, när färre hushåll tvingas kasta tiotals kilo reklamutskick per månad.

I ett annars blekt och visionslöst mediepolitiskt landskap skulle en utredning med tydliga riktlinjer om begränsning och/eller förbud mot direktadresserad och oadresserad reklam pigga upp.

Lokalpressen är enormt viktig för den demokratiska debatten i kommunerna, och en plattform för granskning av makten. Genom EU har vi ändå att vänta starkare regler för skydd av privatliv hos myndigheter – att slå två flugor i en smäll kan inte vara dåligt.

Det här är en möjlighet för en ny regering att visa handlingskraftighet, medievänlighet, privatlivsvänlighet och demokratianda samtidigt.

Utred reklamen!

Amelia Andersdotter

tidigare ledamot för Piratpartiet i Europaparlamentet

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel