Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

V stödjer strejkande tågpersonal

Annons

Personal på tåg och bussar i Skåne kämpar nu för rätten till trygga anställningar. Fackförbundet Seko har varslat om att utvidga strejken till andra delar av landet.

Som före detta bussförare och tunnelbanetågförare vet jag hur arbetsvillkoren inom sektorn kan vara och hur det känns att bli upphandlad och bollad mellan företag.

Konflikten gäller framförallt anställningsvillkoren. Arbetsgivaren Veolia försöker förvandla heltidsanställningar till timanställningar och konflikten bröt ut när Veolia sade upp 250 tågvärdar.

Detta är bara ett av många exempel på en försämrad situation inom transportsektorn på svensk arbetsmarknad, där arbetsgivarna hänsynslöst flyttat fram sina positioner och medvetet försöker försämra villkoren för de anställda.

Detta sprider sig till andra branscher som hotell- och restaurangbranschen vilkas fack nu också varsel om stödstrejk. 

Vänsterpartiet kan aldrig acceptera den utveckling som sker när staten tar sitt ansvar från skattefinansierad verksamhet som läggs ut på entreprenad. Kommersiella vinstintressen får inte gå före schyssta villkor och trygga anställningar.

Vi vet också hur landsbygden drabbas när det enbart är lönsamheten som fokuseras. Tågförbindelserna med inlandet, inte minst när det gäller nattåg har försämras. Tågunderhåll sköts inte och trafikanter drabbas.

Vi vill skärpa kraven för offentlig upphandling. Kommersialiseringen och uppstyckningen av järnvägen håller på att leda till en ohållbar situation.

Vi vill också sätta en tydlig gräns för användandet av olika former av visstidsanställningar. Arbetsgivare som vill anställa på visstid i stället för tillsvidare, måste kunna motivera varför. Nu är det dags att sätta emot och tydligt markera att detta inte är ett acceptabelt beteende på arbetsmarknad.

Första gången jag blev upphandlad som tågförare, från SL Tunnelbanan till Connex, fick jag och kollegorna reda på det genom lokalnyheterna. Enda skillnaden blev att vi fick tajtare körtider och nya uniformer.

Sedan dess har offerterna blivit allt vansinnigare, som nu när Veolias bud var 53 miljoner kronor lägre än någon annans. Självklart drabbar det någon. Och det är personalen, trafikanterna och alla vi som vill ha en fungerande tågtrafik.

Jessika Svensson (V)

första namn riksdagslistan Jämtland

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel