Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vackert - men hur berör det glesbygden?

Regi och koreografi: Yossi Berg och Oded Graf / Marcos Morau och La Veronal

Scenografi och kostym: La Veronal

Annons

Betyg: 3

Glesbygdsliv är titeln på kvällens dansverk. Aftonen tar sin början med en duett och en trio från Berg och Graf. I duetten följer vi ett pars vedermödor med att hålla sams, bråka, leka och det hela påminner om ett avancerat förspel. Denna tanke infrias också när båda dansarna i slutet tar av sig sina kläder och löper runt i rummet. Tyvärr ganska förutsägbart. Trion är bättre och jag läser in svartsjuka, avund och en stark vilja att tillhöra den andre. Den här delen roar också några barn i publiken som skrattar högt åt den absurda och galna dansen med repetitiva och överspelade andningar som en del av koreografin.

Efter paus får vi ta del av HÄRNÖSAND som ingår i Marco Moraus och konstnärskollektivet La Veronals dekalog av verk kring länder och städer i Europa. Tidigare har bl.a. Finland, Moskva och Siena representerats. När Morau forskade om Härnösand fann han att curling var ett stort intresse i staden och det syns i föreställningen.

Det är kanske årets snyggaste scenografi som visar sig när ridån går upp. Slutet på två curlingbanor och en sarg med tillhörande plexiglas skapar ett fantastiskt scenrum. Vi hör två skådespelare läsa upp korta meningar som bildar en slags ram för verket men jag har svårt att greppa sammanhanget i texterna. Allt går i ett mardrömsliknande tillstånd där dansarna, likt curlingstenar, dras till och knuffas ifrån varandra.

Det är vackert rakt igenom och verket visar att idrott och kultur verkligen kan dra nytta av varandra. Jag har dock svårt att greppa vad i föreställningen som egentligen berör glesbygden och människorna som bor där? För mig blir det mer ett säljande argument än ett faktiskt innehåll.