Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Valfläsket – var tredje krona till Stockholm

Prisa Gud här kommer skatteåterbäringen. Nej så låter det knappats från landets företagare när Magdalena Andersson (S) presenterar socialdemokraternas satsning på besöksnäringen.

Annons

Andersson aspirerar på att bli finansminister i en socialdemokratisk regering. Det är därför intressant att studera hennes förslag lite närmare.

Den skatteåterbäring Socialdemokraterna vill ge till besöksnäringen är nämligen pinsamt svag. Till att börja med plockar man in drygt sju miljarder kronor på höjd moms för restauranger. Sen presenterar man en så kallad satsning som innebär att drygt en procent av det man tagit in går tillbaka till besöksnäringen. Socialdemokraterna erbjuder 75 miljoner på ökad marknadsföring av Sverige som besöksmål. Varav 25 miljoner blir en särskild satsning på Stockholm som turistattraktion. Var tredje satsad krona landar alltså i huvudstaden. Resten av potten ska hela landet få dela på. Trevligt.

Stockholm är redan en stark ekonomisk region och behöver inte draghjälp från staten för att klara sig ekonomiskt. Att Socialdemokraterna lovar bort var tredje krona till huvudstaden är inget annat än förtäckt valfläsk. Man vill visa att partiet är storstadsvänligt.

Liknande var det i tidigare S-regeringar. Då satsade man på utbyggt bredband i svenska storstäder – ekonomiska zoner som redan hade en naturlig investeringsvilja. En god grundregel borde vara att staten går in med pengar där det privata kapitalet inte räcker till.

Gynnsamma villkor för besöksnäringen är ett viktigt politiskt löfte. I dag är turism en av Sveriges största exporter. Om inte vinterturismen fanns i Jämtland och Härjedalen skulle antalet arbetstillfällen vara betydligt glesare i glesbygden.

Det handlar inte bara om att ett antal anläggningar, hotell och restauranger som inte skulle anställa personal. Utan också om att viktiga serviceplatser som matbutiker och bensinmackar skulle gå förlorade på grund av bristande lönsamhet.

Därför spelar det ingen roll hur många miljoner Socialdemokraterna lovar till företagen för man vill fortfarande dra ifrån miljarder genom en höjd restaurangmoms. Då har jag inte ens räknat på vilken ökad kostnadsbörda en dubblerad arbetsgivaravgift för unga skulle innebära för besöksnäringen som bärs upp av ung personal.

Socialdemokraterna brottas med bristande förtroende i jobbfrågan.

Partiet hävdar fortsatt att en höjning av restaurangmomsen var en dålig satsning. Regeringens ambition med en sänkning av momsen var 3 500 nya jobb. Branschen själva vittnar i efterhand om att drygt 10 000 arbetstillfällen skapats, oberoende Konjunkturinstitutet nämner 4 000. Runt om i landet finns därtill vittnesmål från småföretagare om att en sänkning av momsen avvärjde konkurshot. Verksamheten blev lönsam.

Men trots vittnesmål och fakta i sakfrågan väljer Socialdemokraterna likt en envis bagge att stå kvar på sin position. Det är ett osmickrande drag från ett parti som säger sig vilja ta jobbfrågan på allvar.