Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Välj rätt fett

/

Undvik fett, ät massor av fett, ät bara vissa sorters fett. Buden är många och det är inte lätt att veta vilka fetter vi behöver och vilka som är dåliga för oss. Men om du har du koll på grundläggande fettfakta är det lättare välja rätt.

Annons

Åsikterna om hur mycket fett vi mår bra av att äta går isär, och de senaste åren har debattens vågor gått höga. Att fett är en av våra viktigaste näringskällor är inte omtvistat.

– Fett är en bra energikälla som ser till att vi kan ta åt oss de viktiga fettlösliga vitaminerna. Och så behöver vi ju omega-3 och omega-6, fettsyror som kroppen inte själv kan tillverka, säger Åsa Brugård Konde, nutritionist på Livsmedelsverket.

Det livsviktiga fettet består av fettsyror som är sammansatta på olika sätt. Mättat, omättat och fleromättat fett har olika sammansättningar som alla påverkar kroppen på både positiva och negativa sätt. På Livsmedelsverket har man efter många års forskning kommit fram till att rätt sorts fetter är bra för kroppen i lagom mängder.

– Vi rekommenderar att 30 procent av energibehovet ska täckas av fett, så hur mycket fett man ska äta beror på hur mycket mat man äter sammanlagt. Ligger man på runt 2000 kilokalorier om dagen så ska ungefär 70 gram av det utgöras av fett.

– Det är viktigt att förstå att man ofta inte behöver minska mängden fett utan i stället byta ut dåliga fetter mot bra. Ta lättmargarin på mackan i stället för smör eller bregott, använd rapsolja eller olivolja till dressing och matlagning, ät mycket fet fisk och välj nyckelhålsmärkt, säger Åsa Brugård Konde.

Mer läsning

Annons