Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Varför kopplar vi inte ihop vår kunskap?

Barn och ungdomar lever i en ström med ständig stimulans som skapar stress. Vi vet att många drabbas av psykisk ohälsa. Vi vet att den svenska skolan i den sista Pisa rapporten fick underkänt. Det är den ena sidan. På andra sidan vet vi via forskning att regelbunden meditation ökar koncentration och inlärningsförmåga, minne, självkontroll, hälsa, välmående och socialt beteende.

Anna Bornstein har arbetat i sjutton år för att skolor och förskolor ska få stillhetsövningar på schemat.

– Det största hindret som jag har upplevt är att vi vuxna inte kan tro att barn kan ta till sig det säger Anna Bornstein. Men min upplevelse är att de sträcker sig efter det och vill ha mer om de får chansen.

Annons

Anna Bornstein är författare. Hon var här i Östersund två dagar vid månadsskiftet för att utbilda och informera om sitt projekt.

Hon har en dröm. För några barn och ungdomar har hennes dröm blivit verklighet och en naturlig del av vardagen i skolan. De får stanna upp en stund. Blunda, vända blicken inåt, når en stunds lugn och ro. De får en chans att reflektera, vila och slappna av. Det är enkelt. Några olika övningar ett par gånger i veckan gör att de blir harmoniska, koncentrerade och fokuserade.

Det låter för bra för att vara sant, som en dröm.

– Vår livsstil har ju snabbt blivit förändrad. It-evolutionen gör att vi får stimulans hela tiden. Jag upplever det som många tonåringar tappar kontakten med sig själva. De blir extremt utsatta när de blir beroende av bekräftelse utifrån. Samhället lär våra barn att fokusera på yttre framgång, glömmer inre framgång och harmoni. Vi behöver tillvarons insida, säger Anna. Stillhet gör att vi bottnar i oss själva, det ger oss näring. Vi mår bra om vi kan styra våra liv inifrån. När vi stressar och överskrider våra gränser så kommer vår sårbarhet fram, vi börjar må dåligt och blir sjuka.

Anna var involverad i ett ickevåldsprojekt tillsammans med gymnasieskolor i Stockholm på 90-talet, det avslutades i globen tillsammans med Dalai Lama. Efter det tänkte Anna Bornstein krypa tillbaka till sitt egna skrivande. Men istället tog hon initiativ till ett nytt projekt, ett nytt nätverk som fick namnet Drömmen om det goda

Under sjutton år har nu metodiken utvecklats. Grunden är fyra olika enkla övningsformer.

1. Stillhet. Olika avslappningsövningar, enkla visualiseringar med en stunds tystnad mitt i.

2. Beröring. Massage stimulerar produktion av oxytocin, ett hormon som påverkar oss på ett positivt sätt.

3. Reflektion. Med enkla frågor talar man inifrån sig själv och lyssnar på andra.

4. Rörelse. Enkla övningar i qigong, yoga eller meditativ gång.

Korta och konkreta övningar finns inom varje område som en lärare efter en kort utbildning kan göra med sin grupp. Samma övningar fungerar oberoende av ålder.

– Det är förbluffande hur så små insatser fungerar och gör skillnad. säger Anna.

På de två dagarnas kurs här i Östersund visar Anna och Daniel Rickardsson som bor här, några av övningarna. Jag fick vara med. Någon ritade hela min rygg full av leende munnar, mitt hjärta blev en sol en stund och jag blev en stor björn i qigong övningen.

Det finns mycket forskning världen över som visar vad stress eller meditation gör med oss, vår kropp och hjärna. Metodiken i "Drömmen om det goda" har det forskats på och resultaten visar att eleverna blir mer harmoniska, koncentrerade och fokuserade på skolarbetet. Atmosfären i gruppen och relationerna mellan eleverna blir bättre. Minskad psykisk ohälsa, stress och aggressioner. Ökad empati.

– Inåtvänd reflektion är en förutsättning för nya insikter och inlärning säger Anna. Stillhet ökar välmåendet och uppmärksamheten, ökar självkännedom och självkänsla.

Anna berättar om olika möten och all den positiva respons hon fått av barn och ungdomar. 

– En pojke sa, jag blir så mjuk inuti. Genom stillhet kan vi utveckla intuition, kreativitet, upptäcka samband, härbärgera motsatser, se att en sak kan vara både si och så. Allt ryms. Vi kan inte leva utan att uppleva svåra känslor. Vi måste ge våra barn och ungdomar verktyg att hantera dem.

Det finns stora förebilder, Dag Hammarskjöld var medveten om stillhetens betydelse, han hittade den och behövde den när han fanns mitt i världshändelsernas kaos och verkade för freden.  

– Ge alla en chans! Det är vad jag tror på, avslutar Anna.

------------------------------

Drömmen om det goda....

...är en ideell, politiskt och religiöst oberoende förening. Syftet är att ge barn och elever en möjlighet att hitta lugn och ro. Föreningen utbildar lärare och ledare. Föreningen bidrar till att uppfylla skollagens krav på en skolmiljö av trygghet och studiero. Efter en kort grundutbildning kan en lärare börja använda metoderna i sin barngrupp/klass direkt. Det finns också möjlighet att få handledning.