Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varken Phonera eller Qall anser sig gjort fel

Företagen Phonera och Qall säger att de inte gjort något fel när de sålt telefoni till Dagmar Hedin. De menar att det är hon själv som satt sig i situationen genom att godkänna avtalen.

Annons

– Men den där fakturan på 3 000 kronor kan vi ordna om hon kommer tillbaka till oss, säger Jonas Lindgren, vd på Qall Telecom.

– Vi kan inte ansvara för andra operatörers höga och ibland orimliga kostnader, säger Mattias Tönnheim, pr- och marknadschef på Phonera.

Att Dagmar Hedin blev lovad att Phonera skulle ta de extrakostnaderna som blev vid bytet av operatör tillbakavisas av Mattias Thönnheim.

– För vår del är det solklart. Hon har fått rätt uppgifter som hon godkänt, som dessutom finns inspelade, och jag kan inte se att vi gjort något fel i just den biten, säger Mattias Thönnheim.

Men han poängterar att Phonera har brustit när det gäller att ha kontaktat Dagmar när hon sökt företaget.

– Vi har inte skött återkopplingen på rätt sätt, vilket jag beklagar. Men jag ska redan i dag ringa henne. Naturligtvis vill vi ha nöjda kunder.

• Det innebär att ni betalar hennes räkning?

– Nej, vi kan inte ansvara för något som ett annat bolag ställt till med. Men vi kommer att ersätta henne med 350 kronor och dessutom i goodwill en ringpott som motsvarar 3 000 kronor.

Villkoret är då att Dagmar fortsätter som kund hos Phonera.

Jonas Lindgren, vd på Qall Telecom, ser också möjligheten att ordna till räkningen.

– Absolut, fakturan som hon fått från oss går att reglera. Men det förutsätter naturligtvis att hon blir kund hos oss igen.

• Ska det behöva kosta 3 000 kronor att lämna Qall?

– I det här fallet så finns ett godkänt avtal. Och dessutom har ju kunden alltid 14 dagar på sig att ångra sig, säger Jonas Lindgren.

Annons