Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vart tog våra vägar vägen?

/

I går kunde ÖP berätta att mitträcken på E 14 är den enda föreslagna satsningen på infrastruktur under de närmsta elva åren i länet. Läsarna på OP:se reagerade så här.

Annons

standard att Jämtland och Härjedalen som enda inlandslän blir överkört till kustens förmån. När det satsas på Norrland bygger man Botniabanan längs kusten. Samtidigt utgör vägarna till fjällen de sämsta i landet. När motormännen klassificerade Sveriges vägsträckor nyligen var enbart fem klassade som livsfarliga, varav två i Jämtlands län. Tack för det här, länsstyrelsen!

– knappast! Om de fem representanterna, som vi har i riksdagen, röstar för eller emot är det väl knappast någon som lägger märke till detta, så varför ska vi vara förvånade över detta. Riksdagen verkar alls inte förvånad över detta, den representerar och verkar för storstadsregionerna.

demokrati. I Norrland bor kanske 10 procent av Sveriges befolkning. En politiker som inte tänker längre än att vinna nästa val (det ligger i deras gener antar jag), ser inte Norrland som något att satsa på eftersom det finns så lite valröster där. Jag tror knappast att någon politiker kommer att lägga större vikt på att stoppa Norrlands avveckling, eftersom de skulle riskera att tappa många röster från södra Sverige. Så glöm att det blir någon demokratiskt vald politiker som kommer hjälpa Norrland så att det märks här uppe. De enda som kan hjälpa oss är VI själva!

ta mig fan betalat min sista vägtrafikskatt! Vi bor ju i väglöst land, upp till kamp och protestera mot detta vansinne!

Den kommer att bli klar år 2015 till en kostnad av 10 miljarder enligt en artikel i Ny Teknik 2007. Beloppet kan ha höjts sedan dess. Halva tunneln är nu borrad och det värsta återstår, enligt artikel i Ny Teknik i dag. Enligt de ursprungliga beräkningarna på 1980-talet skulle tunneln kosta 960 miljoner kronor och vara klar för trafik år 2000. Alltså för drygt 9 miljarder dyrare och 15 år sedan! Om man stoppar tunneln nu, gör den till ett museum över folk som inte kan räkna kan man satsa pengarna på projekt som leder någon vart.

våra vägskattepengar vägen? Dags för separata vägskattekonton län för län. För att inte tala om bensinskatten. Vart hamnar alla pengar? Fransmännen marinerar beslutsfattarna i dynga, vad gör vi? Gnäller och rättar in oss i ledet till soppköket! Nu är det handling som kan rädda oss från att vara fattigaste delen i Fattigsverige.

med all önskvärd tydlighet varför det är vansinne att låta Jämtland gå samman i en region med något av de övriga Norrlandslänen (och allra sämst med alla tre). De kommer utan att blinka sno åt sig alla godsaker på vår bekostnad, särskilt som vi verkar ha politiker som inte vågar protestera. Vakna nu, världen fungerar inte som ni tror, man kan inte sitta snällt och hoppas på att någon förbarmar sig över en.

Mer läsning

Annons