Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vem vill ha ett dött city?

Vi inom handeln tog ett beslut tillsammans med kommunen 2007, om att handeln i city skulle utvecklas tillsammans i varsam takt med extern handel/Lillänge, så att vi inte hamna i samma situation som i Sundsvall, Uddevalla och Borlänge, med döda cityn.

Annons

Där är det mindre service som till exempel restauranger, caféer och butiker.

Allt ska ske i den takt som vi har befolkning till så att inte city blir en spökstad. De som får stryka på foten först blir ju de mindre, privata handlarna, som kanske inte har så stora ekonomiska muskler som kedjeföretagen. Valfriheten och variationen blir väldigt begränsad och ett tomt centrum är väl ändå inget någon vill ha.

I en rapport som kommunen har gjort påvisas att det kommer att skapas 140 nya arbetstillfällen i Lillänge, men att det också kommer att försvinna 100 jobb i city.

Hur många jobb kommer att försvinna på sikt? Hur många jobb försvinner från Lillänge handelsplats? Det finns det ingen analys gjord på, men jag ser att det kommer att drabba hårt då 100 jobb i city motsvarar nästan alla jobb på Kärnan och Mittpunkten tillsammans

En annan synpunkt i det hela är vad man kallar etapp 2, området mellan Jula och Nya Ica Kvantum. Där har en lokal entreprenör gått in och räknar med att ytterligare affärslokaler på cirka 16 000 kvadratmeter ska byggas som kommunen har gett godkännande för.

Det är en investerare som arbetar lokalt och planerar ägandet själv.

Den som ska bygga på Betongstationen, även kallad etapp 3, är det danska bolaget TK Development. De bygger med egen medtagen arbetskraft och inget ger kommunen några skattekronor.

När de har byggt klart 26 000 kvadratmeter butiksytor så säljs de till ett företag som ska driva det. Det man ska ha i åtanke är att betongstationen är vårt allra främsta skyltfönster för Östersund

Mosippans förskola ska flyttas till andra sidan stora vägen så barnen får korsa den då de ska dit, är det en sund, hållbar ide?

Är trafiksituationen löst, då det redan i dag är väldiga köer och mycket trafik i området långa tider under dagen, vad gör det i utsläpp och miljöpåverkan?

Miljön för de boende på Körfältets del mot betongstationen kommer att direkt påverkas då skogen (ljudvallen) fälls, och både avgaser och ljudnivån kommer att höjas väsentligt.

Miljön i Lillsjön är redan i dag på väg att kantra över, görs det analyser på det? Sjön är igenväxt och fiskarna simmar med magen uppå , stadsnära rekreationsområden ska vi värna om.

Om vi ser till hur det ser ut i analyser gjorda runt om i världen så går det mot att externetableringar som i Lillänge går bakåt till fördel till cityhandeln. Människor vill ha en social upplevelse och gå på stan.

Vi har alla ett ansvar för att rätt beslut fattas och vi har möjlighet att påverka innan det är för sent, för är det väl gjort så är det näst intill omöjligt att backa. Nu är det upp till var och en att kunna påverka vår kommunledning.

Inom handeln i centrum är vi inte emot en etablering eller expansion, men vi vill att det ska ske i en takt som harmonierar med stadens utveckling och det vi har kommit överens om.

City är en dragkraft för folk som kommer till vår stad. Vi har ett centrum som är fantastiskt – vi har det småskaliga privata, vi har kedjebutiker, vi har det mysiga och det kulinariska, men det kan ändras fort om vi inte tar det här på allvar.

Alla har en röst, det här är min röst och jag vill ha ett centrum som sjuder av liv och där folk träffas och kan ta det lugnt.

Visst kan vi ha bättre med parkeringar och visst kan torget bli folkligare, men en framtid där hela stan ser lika öde ut som torget, är det något vi vill ha?

Hans Werner, Dressman, Östersund

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel