Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

– Vi är på tå allihop för att det här ska gå

Bemanningsläget på Östersunds sjukhus är ytterst besvärligt inför sommaren och alla scheman är inte klara än.

Annons

Förberedelserna inför sommaren inleddes redan i augusti förra året, då påbörjades arbetet med bemanningen och nu pågår en intensiv spurt.

Häromdagen fanns ingen exakt siffra på hur mycket personal som fattas, men det står klart att det fortfarande är problem med tomma schemarader på en del arbetsplatser.

– Vi är på tå allihop för att det här ska gå. Men vi saknar fortfarande turer och vi jobbar aktivt för att försöka få till det, säger Annica Sörensdotter, som är tillförordnad personalchef hos Jämtlands läns landsting.

Det råder stort brist på sjuksköterskor i hela landet, tidningen Dagens Samhälle rapporterade häromdagen om att det saknas 175 i Skåne och 50 i Dalarna.

Läget för Jämtlands läns landsting försvåras av att antalet studenter på Mittuniversitetet som tar examen har minskat i år och Miun är landstingets viktigaste rekryteringsbas.

När bemanningsläget varit prekärt tidigare har landstinget vid flera tillfällen anlitat bemanningsföretag, men de har också svårt att rekrytera sjuksköterskor och har inte kunnat tillmötesgå efterfrågan från Östersunds sjukhus.

Semesterpaket (se faktaruta) är en åtgärd som landstingsledningen infört med förhoppning om att fler rutinerade medarbetare ska vara i tjänst på sommaren.

Cirka 250 semesterveckor har flyttats, vilket Annica Sörensdotter och Anni Åsén, personalstrateg, uttrycker tacksamhet för.

– Det visar att det är många som är beredda att ta ansvar, säger Sörensdotter.

Inför sommaren har också en översyn av arbetsuppgifterna gjorts, det ska bli tydligare vad som ingår i jobbet för respektive yrkesgrupp. Dessutom har personal rekryterats inför sommaren: fem transportörer, en person till kundtjänst och en förstärkning med sex tjänster till patientnära städ. Syftet är att frigöra framför allt sjukskötersketid, men även underskötersketid.

– Det ska göras en tydlig prioriteringslista. Det gäller att vi använder kompetensen på rätt sätt, säger Anni Åsén.