Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vi behöver Bromma flygplats!

Annons

Det nya styret bestående av Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ i Stockholms stad har föreslagit att Bromma flygplats ska läggas ned.

Vi anser att Bromma flygplats framtid inte är en fråga för enbart Stockholms stad. Det är en fråga för hela landet.

Betydelsen för Bromma är inte bara en fråga om buller och bostadsbyggande i en stadsdel i huvudstaden, utan en fråga om hur människor och näringsliv i övriga Sverige ska kunna ta sig till och från Stockholm och sedan vidare ut i Sverige och världen.

Tycker det nya röd-rosa styret i Stockholms stadshus att alla som vill till huvudstaden ska resa med tåg? För de tycks ju vara emot både flyg och vägtrafik. De vill ju stoppa även Förbifart Stockholm förutom att stänga Bromma flygplats.

Östersund och Jämtland har sedan september 2013 haft dagliga flygförbindelser med Bromma.

Just nu under lågsäsong är det flygningar 7 dagar i veckan med 32 avgångar från Frösön.

Under detta första år har cirka 85 000 personer rest mellan Åre-Östersunds flygplats och Bromma flygplats.

Att upprätthålla Brommaflyget är viktigt ur flera aspekter:

• Antalet avgångar från Frösön ger fler valmöjligheter för både näringsliv och privatresenärer.

• Flera flygbolag som flyger från Frösön ger priskonkurrens och därmed billigare biljetter.

• Möjligheten att byta flyg i Bromma till andra destinationer ger fler valmöjligheter att resa vidare, både inrikes och utrikes.

• Närheten mellan Bromma och Stockholm city gör det både billigare, snabbare och enklare med marktransporter.

• Använder man Bromma kan restiden mellan Östersunds Centrum och Stockholms City med flyg och kommunala färdmedel vara cirka 150 min.

Arlanda flygplats har i dag ingen ledig kapacitet att ta hand om flyget på Bromma. Möjligen om allt flyg skulle välja att starta/landa på natten.

Det är redan i dag kö för flygplan att landa på Arlanda under förmiddag och eftermiddag, det vill säga "slot-tider" saknas.

Arlandas tredje landningsbana miljötillstånd är under prövning i domstol. Skulle det bli begränsningar i användningen blir kapacitetsbristen än mer akut.

Vi som bor och verkar i Jämtland med bland annat en stor besöksnäring i fjällen inser hur viktigt det är med fungerande kommunikationer och att det finns ett varierat utbud som både privatresenärer som näringsliv kan använda sig av.

Vill man att vår viktiga besöknäring och att man ska både kunna bo och verka med företag utanför Stockholm, måste det finnas bra och fungerande kommunikationer.

Då krävs det mer insikt än vad lokalpolitiker i Stockholms stadshus tycks besitta just nu. Deras horisont verkar sluta vid kommungränsen.

Pär Jönsson (M)

oppositionsråd Östersund

Leif Nord (M)

kommunalråd Åre

Elise Ryder-Wikén (M)

oppositionsråd Berg

Jan-Olof Andersson (M)

oppositionsråd Strömsund

Victor Ericsson (M)

oppositionsråd Härjedalen

Linus Kimselius (M)

gruppledare Krokom

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel