Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vi företagare måste visa våra känslor

Annons

Årets Guldgala var min första och jag hade inga förväntningar. Jag var skeptisk även om jag borde vara odelat positiv med tanke på att jag företräder Handelskammaren som är en partner.

Ska man tävla i företagande? Det är för mig samma typ av fråga som om man ska tävla i forskning, det vill säga om man ska dela ut Nobelpris? När det gäller Nobelpriset är mitt svar entydigt nej.

Jag och min sambo flyttade till Jämtland för fyra år sedan. Sedan dess har jag funderat på vad jag saknar i arbetet när det gäller att lyckas att skapa tillväxt i Jämtland och inflyttning.

Efter att jag lyssnat till det första föredraget på galan så tror jag att jag har insett åtminstone en del av problemet tack vare en föredragshållare från södra Sverige.

Föredraget ”Skapa effekt genom att skapa känslor, hölls av Per Carleö, marknadskommunikationschef på Volvo Personvagnar, och jag lämnade salen efter halva föredraget. Jag klarade inte av att lyssna på ett föredrag om känslor utan känslor.

Vi har alla sett reklamen med Zlatan och den är lysande. Zlatan är världsbäst på att uttrycka och förmedla känslor och han skapar känslor. Det är därför reklamen har varit extremt framgångsrik affärsmässigt.

Per Carleö visade inga känslor. Har han inga? Självklart har han en massa känslor men han visade dem inte och därför blev han inte trovärdig. Han lyckades inte sälja sitt budskap till mig i torsdags.

Vi i Jämtland och Härjedalen behöver visa mycket mer känslor i vår kommunikation. Alla som jobbar med marknadsföring och försäljning vet att man måste påverka kundernas känslor. Det är inget nytt. Det vet vi redan. Men förstår vi att vi också måste våga visa våra egna känslor?

Vi måste bli bättre på humor, att bjuda på oss själva, att vara prestigelösa, att våga misslyckas. Glöm lagom och Jantelagen. Det är förlegat för länge sedan. Det är Feeling of Jämtland, våra egna känslor, som vi ska marknadsföra framöver. Alltså det vi känner i själen på individnivå.

Det är så vi kan öka intresse för vår region. Det är så vi kan öka inflyttning och tillväxt i Jämtland och Härjedalen.

Efter en stund i foajén kunde jag gå tillbaka till salen och till föredragen. Jag konstaterade att övriga föredragshållare; Bea Uusma, Niklas Ekstedt och Stefan Stolt, var lysande och visade känslor utöver det vanliga. Det gav energi.

Jag kommer att köpa Beas bok, kolla på Niklas när han lagar mat i tv och följa Stefan i hans äventyr i Ukraina.

Jämtar och härjedalingar, det är inget farligt att visa känslor. Och detta gäller särskilt oss gubbar. Det måste gå att uttrycka känslor offentligt. Låt oss träna på det.

Och mina tvivel gällande tävling i företagande? Företagande är inte forskning. Företagarna är ofta tävlingsmänniskor och behöver känna känslan av framgång genom att vinna över konkurrenterna. Det motiverar och skapar nya affärer.

Men kom ihåg – utan egna känslor utåt inga affärer.

Peter Vomacka

vd Hackås Precisionsgjuteri AB

ordförande Handelskammaren i Jämtland

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel