Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Vi har våra ägardirektiv”

Östersundshems styrelseordförande Tord Andnor tycker att sponsring av Östersunds FK är i linje med de direktiv som Östersunds kommun har gett bolaget.

Annons

Tord Andnor funderade redan 2012 på om Östersundshem skulle kunna samarbeta med ÖFK och ÖDFF.

Han och förre vd:n Bengt Rådman pratade om det under 2013.

– ÖFK är ett elitlag som syns i tv och där bör vi vara med, säger Tord Andnor.

Men ingen ansökan kom från ÖFK under Rådmans tid som vd.

När ÖFK skickade in en ansökan fick Andnor ta beslutet i stället för Daniel Kindberg, som är ordförande för ÖFK.

– Ja, och det var väl ganska naturligt, säger Andnor.

Fanns det några betänkligheter med att sponsra ÖFK?

– Betänkligheten var ju att vd:n inte skulle skriva på. Men en persons engagemang kan ju inte avskräcka oss från att vara med.

Du tänker inte att det kan uppfattas som märkligt?

– Jo, men det är inte märkligt. Styrelsens sponsringspolicy hänger ihop med de ägardirektiv som Östersunds kommun har gett Östersundshem. Det handlar om att utveckla Östersund och ta ett socialt ansvar. Det är klart att det finns de som höjer på ögonbrynen, men det gäller att se helheten. ÖFK bidrar till Östersunds utveckling. Det är konstigt att vi inte skulle vara med för att vår vd är med i klubben.

Det går ju att undvika den klubben.

– Ja, om det nu hade funnits andra elitklubbar, vars matcher sänds i tv och där vi kan medverka på ett positivt sätt.

– Det vi lutar oss emot, det är våra ägardirektiv, där det står att vi ska bidra till att förverkliga kommunens tillväxtplan, säger Andnor.

Som ÖP tidigare har berättat håller Östersundshem på att revidera sin sponsringspolicy. Den får då tre ”ben”: det sociala, det kulturella och det idrottsliga.

Något som uppfylls genom att bolaget sponsrar ungdomsverksamheten, Ungdomens hus, Kulturakademin och elitlaget inom ÖFK, enligt Andnor.

Han tycker att ägardirektiven motiverar att det allmännyttiga bostadsbolaget sysslar med sponsring.

– Det här är ett bra sätt att exponera och marknadsföra Östersund på. Vi har ett uppdrag att bidra till att Östersund blir attraktivt. Det gynnar hela samhället.

Och det ska hyresgästerna i Östersundshem stå för?

– Vi har våra ägardirektiv. Kommunen vill att vi ska vara med och stärka Östersund, säger han och talar om att det bland annat handlar om större mål som mer inflyttning och fler nya bostäder.

– Allt hänger ju ihop.

Sponsringen ger rabatter för bolagets hyresgäster, till exempel på fotbollsmatcher.

Förutom ÖFK börjar också Östersundshem sponsra bland andra ÖDFF och Storsjöcupen.

Sedan tidigare har man samarbete med till exempel Jämtland basket och ÖIK.