Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vi kan erbjuda lokal valdebatt i rörlig bild

Husbilen står uppställd på ÖP:s parkering. Nystripad, lastad och tankad för att rulla ut på sitt uppdrag: ÖP:s valturné runt om i länet.

Annons

Från nio olika platser kommer vi direktsända en superaktuell valdebatt i ÖP-tv på OP.se. En dag per kommun. Turnéteamet består av tiotalet av våra medarbetare, med programledarna Linda Hedenljung och Urban Råberg som frontfigurer. Första veckan rullar turnéhusbilen mot Krokom, Åre och Strömsund. Veckan därefter släpps kommunpolitikerna i Bräcke, Ragunda och Berg loss i webb-TV. Avslutningsveckan blir det debatt i Härjedalen och Östersund.

Därefter finalen med en landstingsdebatt som sänds från TV-studion vi byggt upp i källaren här på tidningshuset.

Nu verkar det gammaldags att ens kalla kåken där ÖP:s redaktion finns i för tidningshus när vi börjar bli ett tv-hus.

Så många valrörelser bakåt i tiden behöver man inte gå för att upptäcka att lokaltidningarnas valbevakning nästan bara handlade om skrivna ord och stillbilder.

Därför känns väldigt roligt att vi nu kan erbjuda lokal valdebatt i rörlig bild som ingen gjort tidigare. Det är en utveckling av journalistiken när även kommunpolitiker får ställa sig framför en TV-kamera och i direktsändning berätta vad de vill göra.

Det är en sak att läsa vad politikerna tycker, en annan att höra och framför allt se när de diskuterar.

Jag hoppas du tar chansen att följa kommundebatterna på plats. Eller på OP.se, antingen direkt eller tittar i efterhand. På sajten styrs ju inget tittande av tablåtänk.

Att ny teknik förändrar journalistiken är i och för sig inget att förvånas över, Snarare ingår det i vårt uppdrag eftersom kanske den största utmaningen gamla tidningsmedier brottas med är att engagera medborgare och - just nu väljare - på nya sätt. Särskilt avgörande så här i valtider. Journalistik som produceras för sin egen skull utan att fundera över perspektivet hur man når sina användare blir ointressant.

ÖP:s valturné är ett exempel på att tänka nytt och ärligt talat så har många tidigare lokala tidningshus kommit rätt så långt när det gäller att digitalisera sitt arbetssätt. Snart sagt alla Mittmediatidningar planerar till exempel att ha någon form av direktsänd valvaka för att följa valresultatet på söndagkväll den 14 september.

Mer förvånade är snarare att inte de etablerade tv-kanalerna till den här valrörelsen gjort mer för att med digitalt tänkande och ny lätt teknik ge sina tittare mer lokal valdebatt i tv.

Kanske finns en del av svaret i en artikel i Dagens Nyheter för några veckor sedan. "Nu kommer krisen till gammel-tv" var rubriken. I grafiken redovisades hur tablålagd tv tappar tittande ordentligt i år jämfört med 2013. Det gäller SVT, fyran, trean, femman och sexan. TV3 var enda undantaget, eftersom kanalen hade rätt att sända OS i Sotji. Detta samtidigt som vi tittar på rörlig bild som aldrig förr, i smartphones och på andra sätt.

Självklart är en förklaring till det minskade tittandet att fler ser tv-kanalernas gamla välkända program i deras play-tjänster i stället för på den gamla "tv-burken". Det vill säga samma typ av tv-utbud men distribuerat via nätet i stället för tv-antennen. Problemet är väl att utbudet av valbevakning hittills också känns väldigt traditionell och "gammel-tv" anpassad. Jag kan inte tro annat än att cheferna på tv-bolagen förstår att webb-tv är något helt annat än tv-tv, men varför syns det då inte i valbevakningen? Kanske är krismedvetandet inte tillräckligt djupt än, om man ska utgå från DN:s artikel?

Jag hade gärna sett att ÖP haft konkurrens av SVT, TV4 eller någon annan kanal på vår valturné i länet. Om fyra år när krisen för gammel-tv hunnit ruska om lite mer kanske konkurrensen finns där. Det vore stimulerande och bra för den lokala journalistiken.

Kan du lova: Kräv svar av din lokala politiker inför valet. Klicka här och ställ din fråga.