Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vi klarar oss utan Bromma!

Annons

Media rapporterar ofta om vilken katastrof som väntar oss om Bromma flygplats skulle läggas ner. ÖP:s ledarsida (8 november) citerar Annie Lööf: ”Bromma är livsnerven för Jämtland, för Blekinge ... och för jobb och tillväxt i hela landet”.

Vi har även kunnat läsa debattartiklar av lokala näringslivsföreträdare på samma tema. Länets riksdagsledamöter av alla färger stämmer in i kören.

Som jämtländsk företagare är jag mycket förundrad över detta. Jag undviker i det längsta att flyga till Bromma. Arlanda har alla fördelar.

Låt mig ta några konkreta exempel från mitt arbetsliv under 2014:

1) Transfer till utrikes destinationer. 1–0 till Arlanda som har 10 gånger större trafik än Bromma.

2) Personalmöte i Norrköping. 2–0 till Arlanda, regionaltåget stannar under terminalen.

3) Möte över dagen med kollegor från Finland och Norge. 3–0 till Arlanda och konferenslokaler på Sky City.

4) Möten i Stockholms city. 4–0 till Arlanda som med Arlanda Express har en snabb (20 min) och pålitlig transfer som fungerar även i rusningstid.

Tack vare Bromma har vi fått konkurrens på linjen Stockholm–Östersund, menar Bromma-anhängarna. Visst är det bra med konkurrens och lägre biljettpriser, men skulle det inte vara möjligt utan Bromma?

Flera stora inrikes destinationer: Umeå, Luleå, Kiruna, Göteborg och Malmö har trafik på Arlanda genom två konkurrerande operatörer.

Östersund har mer trafik än Kiruna. Vi borde också kunna få konkurrerande trafik från Arlanda om Bromma lades ner. Vi måste tro att marknaden fungerar.

Det sägs att Arlanda inte kan ta emot mer trafik vid arbetspendlarnas mest efterfrågade tider under morgon och kväll. Sant är att alla inkommande flyg inte kan landa precis 07.30. Men nog finns det en viss flexibilitet i de flesta företag och organisationer.

En betydande del av arbetspendlingen skulle kunna minska genom bättre arbetsorganisation, eller genom att man i högre grad använder moderna verktyg för möten över internet. Turisttrafiken, som även den sägs vara beroende av Bromma, har inte samma behov av avgångar tidig morgon och tidig kväll.

Brommaförespråkarna verkar ibland ha tappat tidsperspektivet. Det handlar inte om att lägga ner Bromma i nästa vecka utan tidigast 2022.

Såväl nuvarande som tidigare regering vill ha snabbtågssatsningar som kommer att ta passagerare från inrikesflyget, kanske inte inom åtta år men på lite längre sikt.

Vi kan även förutse ökade miljöskatter för flyget om fokus ligger 2022. Då räcker det med Arlanda som nav för inrikesflyget. Det vore dessutom praktiskt för resenärerna.

Ola Lindgren

OL Skogsinventering AB

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel