Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vi kräver ett rejält paket till våra grusvägar

Annons

debatt Vi i Jämtland är ett tålmodigt folk, men det finns gränser för vad vi kan acceptera. Fördelningen av statens vägmiljoner är ett sådant område.

I dag sker fördelningen enligt befolkningsunderlag och inte antalet vägmil. Det innebär till exempel att Blekinge län får 487 miljoner till sina 165 mil länsvägar, medan Jämtlands län får 477 miljoner till 604 mil!

Även i trafiksiffror ligger Jämtlands län högst med 1,125 miljoner körda kilometer jämfört med Blekinges 780 miljoner.

Det har motionerats i riksdagen om att ändra reglerna för denna orättvisa fördelning, men förslagen har röstats ner. Hur agerar och tänker ni våra folkvalda från olika partier i Norrlandslänen?

Fördelningen av regionala anslag måste anpassas till faktiska förhållanden. Ni våra folkvalda som har makten och vårt förtroende i er hand kan medverka till att de orättvisa fördelningsreglerna för vägarna ändras.

Det behövs också en kraftsamling för inlandskommunerna i Norrland och Jämtland i synnerhet. Detta gäller också övrig infrastruktur såsom telefoni, bredbandsutbyggnad etcetera.

Vi har fått nog av alla neddragningar som florerar runt omkring oss. Vi som bor och verkar här gör allt för vår bygd och nu måste vi få respons för våra synpunkter.

Enligt uppgift ska det den kommande planperioden investeras cirka 600 miljarder i infrastruktur. Hur mycket av den kakan tillfaller Jämtlands län? Vi kräver ett rejält paket till våra grusvägar!

Vi har stått tillbaka länge nog vad gäller vägunderhåll och vägbeläggningar.

Andelen grusvägar med dålig bärighet inom skogslänen och speciellt i Jämtland, är stor i nationell jämförelse. Detta skapar problem för skogs-, turism- och jordbruksnäringen.

I Jämtland finns endast 57 procent belagd väg mot 98 procent i Blekinge. Det har investerats för lite i grundförstärkningar och beläggningar under lång tid.

Som bekant är materialet av största vikt i de flesta sammanhang och så även i vägar och dess bärighet. I vår del av länet, Offerdal, består materialet till stor del av skiffer, vilket vid nötning smulas sönder och blir till jord och finfördelad sand. Knappast lämpligt som vägbeläggning, men detta är vår vardag.

Upp till bevis vad gäller era löften i valtider!

Offerdalsbygden i samverkan

Göte Thorén, projektansvarig

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel