Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vi måste ställa högre krav

Kommunerna måste bli bättre på att ställa krav på högre kvalité.

Annons

Svenskt Kvalitetsindex släppte i veckan sin mätning av svenskarnas nöjdhet med de olika samhällstjänsterna. Samtidigt har även Socialstyrelsen gjort en utvärdering specifikt om kvaliteten på de kommunala tjänsterna, som äldreomsorg och skola.

Anmärkningsvärt med båda dessa mätningar är att de privata alternativen får högst omdömen, både vad gäller Socialstyrelsens kvalitetsmått för äldreomsorg och Kvalitetsindex siffror på hur nöjda svenskarna är med sin välfärd. Det tyder på att den privata välfärden utökar avståndet. Något som går emot den allmänna uppfattningen att det bara är möjligt att driva välfärd på ett sätt. Om någon gör vinst så betyder det att de måste ha sparat in på något, eftersom det skulle vara enda metoden att få pengar över. Vilket givetvis inte är sant, många verksamheter som drivs av det offentliga har stora effektiviseringsmöjligheter.

Få länder i världen erbjuder medborgarna så mycket välfärdstjänster som Sverige, alltifrån hemtjänst till barnbidrag. Alla dessa ska utföras av någon och kommuner och landsting vill göra allt mindre själva. Att många små kommuner måste utföra all välfärd kan nämligen innebära krångel med att budgetar inte hålls och att man har svårt att fokusera på en verksamhet när man har ansvar för så många olika. Vilket även är Skolinspektionens analys vad gäller skolans problem med styrning.

Det är då bekvämt att kunna upphandla tjänster av mer effektiva, specialiserade privata leverantörer. De får en peng för hemtjänst, en för dagisplats och så vidare och sen slipper kommuner och landsting ytterligare ansvar. Därför fortsätter deras köp av privata välfärdstjänster att öka, trots debatten som varit.

När man diskuterar privata utförare av välfärdstjänster utgår man så gott som alltid från företagen. Men som det heter, det krävs två för att dansa tango.

Hälften av den problematik som kan uppstå med kvaliteten på det som levereras beror på den som upphandlar och köper tjänsten, kommunerna och landstingen. Om det är något vi borde prata mer om så är det varför många av dem är så dåliga på att göra bra beställningar, bra upphandlingar. Det offentliga har nämligen länge fokuserat på kostnad och bara tagit de som lovat att leverera till billigast pris. När det är det enda mått man bryr sig som borde man knappast bli förvånad om kvaliteten brister.