Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

– Vi ska byta ut tekniken

Jämtkraft håller med om att den teknik som finns i Hovermo i dag inte är tillräckligt bra. Så nu pågår ett arbete med att uppdatera till ett modernare nät.

Annons

– Den goda nyheten är att vi under årets första tre månader planerar att byta ut tekniken i Hovermo. Det ska bli bättre, säger Karin Bodén, pressansvarig på Jämtkraft.

Hon förklarar att det vid strömavbrott är meningen att internet ska starta upp av sig själv, men att det inte alltid fungerar.

– Och det är då en tekniker måste åka ut.

Behöver det ta så lång tid?

– Jag kan inte säga något om hur det varit just i Hovermo, men när det har varit flera stora stormar på kort tid som det varit nu så måste vi prioritera, och då kan det ta lång tid på vissa ställen. Vi prioriterar större fel först. Jag förstår att det känts av på vissa platser, säger Karin Bodén.

Vad säger du om kritiken mot er kundservice?

– Vi tillhandahåller själva nätet, och kunden har sedan avtal med olika leverantörer av tjänster. Vi hänvisar inte slentrianmässigt till leverantörerna, utan försöker hjälpa till. Jag förstår om det ibland kan vara förvirrande att veta vem man ska vända sig till, säger Karin Bodén.

Enligt Jämtkraft så är det inte de backup-batterier som sitter på vissa stationer som avgör om det fungerar efter ett strömavbrott eller inte.

– Batterier sitter på en del större stationer, men de klarar ändå bara väldigt korta avbrott. Det är en gammal hårdvara som orsakar problemet. Med en uppdaterad hårdvara ska nätet gå i gång av sig själv när strömmen kommer tillbaka, och ingen handpåläggning ska behövas, säger Jens Rask på Jämtkraft.