Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Viktiga signaler om mod och framtidstro

Den som inte vågar något kan heller inget vinna. Utifrån den devisen gör Härjedalens besöksnäring och Inlandsbanan en ny satsning på vintertåg med Röjan som nav.

Annons

Fjolårsvinterns premiärturer gav mersmak. Visserligen var passagerartillströmningen på skidnattåget från Malmö-Göteborg bara "så där". Men ett nytt varumärke säljs inte in på en vinter, resonerar intressenterna, tar ny sats och signalerar att fjolårsvinterns premiär inte var någon dagslända.

Däremot blev det dagliga vintertåget Östersund-Mora-Stockholm en succé. Över 6 000 resenärer och det blir fortsättning även där.

I nästa vecka invigs den nya perrongen för 800 000 kronor vid Röjans station. En betongplattform är gjuten, moderna lyktstolpar finns på plats. En milsvid skillnad mot fjolårets stuk med pannlampor och i princip hopspikade lastpallar som av- och påstigningsramp, men då rådde också pionjärsanda.

Vemdalsskalet och andra närstående fjälldestinationer i både Härjedalens och Bergs kommuner, vågar sig alltså på en fortsättning. Det känns vettigt. Potentialen för fler tågturister finns, men det gäller också att hitta igen dem över vårt avlånga land. Marknadsföring är i det avseendet A och O.

Inlandsbanan är nyckelaktör i turismprojektet där fem tågvagnar nu spätts på till sju. Målet är åretrunttrafik. Sommarturismen är inte nog, resonerar de ansvariga, vilket är klokt.

I dag är Inlandsbanan fortfarande en liten aktör, på marginalen vad gäller godstrafik, men med 500 000 nya slipers borde den situationen snabbt kunna ändras till någonting helt annat. Ett kraftfullt bärighetspaket längs norrländska banvallar skulle göra stor skillnad.

Här gäller att övertyga staten om det kloka i framtidsinvesteringar. Chansen finns redan i nästa vecka när infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd, M, besöker länet när Röjans nya uppgraderade järnvägsstation invigs.

Det är fascinerande med Röjan. En gammal avdankad station mitt på skogen som plötsligt väcks till liv och kan spela roll när besöksnäringen söker nya vägar. Satsningen och investeringarna längs den klassiska banvallen inger hopp. Den vittnar om mod och är det någonting som länet behöver mer av så är det konstellationer och företagsstrukturer som verkligen törs och tror på framtiden.

Per Hansson