Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vilka är flygplatserna på Miljöpartiets slaktlista?

Att stänga ner det lokala flyget är verkligen inte ett steg i rätt riktning för partier som säger sig vilja att hela landet ska leva.

Annons

Vad innebär det egentligen att tala om förutsättningar för tillväxt i hela landet? De är ju trots allt mest fina ord som hittats på av kommunikatörer. Det ska låta bra och förmedla positiv attityd och allt det där. Innebörden av orden i sig är dock rätt enkel.

Säg att jag vill starta ett nytt företag, och att jag gärna vill kunna bo kvar hemma utanför Östersund. Jag behöver ha kunder över hela Sverige. Jag behöver kunna resa till exempelvis Stockholm eller Malmö för att ta ett möte, utan att det tar hela dagen.

Jag behöver kunna skicka ett paket fort när en kund behöver snabb leverans, och för den delen, jag vill att min mamma ska kunna komma förbi bara över en helg och hjälpa mig passa barnen när jag blir tvungen att jobba extra.

Människor väljer att bosätta sig och driva företag på olika platser i landet för att det finns rimliga möjligheter att göra så, och då är transporter en viktig del.

Sverige är ett stort och avlångt land där resande tar tid. Särskilt när man befinner sig i norra Sverige och behöver ta sig söderut till storstadsregionerna. Det är därför det regionala flyget spelar stor roll för tillväxt och möjligheter i hela landet.

Flyget är totalt överlägset i snabbhet, det enda transportmedlet som garanterar att man kan ta ett möte i Stockholm över dagen även om man bor i Åre.

Debatten som går om Brommaflyget berör därför hela landet. Bromma är en av de flygplatser som tar emot mest av den regionala trafiken. Mindre plan som flyger kortare sträckor. Den ligger också närmare centrum och har snabbare kontroller och genomgångar.

Miljöpartiet och Vänsterpartiet har tydligast gått till val på att de vill lägga ner Bromma. De tror att det enkelt går att omdirigera flyget till Arlanda, trots att berörda experter konstaterar att Arlanda kan ta max 3-4 av Brommas 23 starter. Enligt beräkningar hotas 24 000 jobb av en nedläggning varav 18 000 utanför Stockholm.

Det visar på vilken lokal fråga nedläggningen kan komma att bli. Det finns ännu mer oroande tendenser i MP vad gäller det lokala flyget. I en partimotion från 2012 skriver man: vi föreslår att ett flertal flygplatser med stadsnära lägen bör läggas ner.

Vilka det skulle vara redovisas inte men intentionen är tydlig. Åre Östersund airport ligger en dryg mil utanför Östersund, det jobbar 100 personer där i dag och ungefär 400 000 personer passerar under ett år. Är Östersund en av de flygplaster som står på MP:s nedläggningslista?

Att säga att man vill skapa förutsättningar för att bo, jobba och verka i hela landet handlar också om att följa upp intentionen med att göra det praktiskt möjligt. Bland annat genom att det finns bra transportmöjligheter. Där är det lokala flyget en nödvändig del.