Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vill begränsa skotertrafiken - möts av hot och trakasserier

– Skotertrafiken är inte bara dålig. Den genererar pengar och arbetstillfällen, men den måste skötas bättre.

Annons

Axel Olsson bor i Klövsjö och driver jordbruk tillsammans med sin yngre bror. Han är hårt prövad av såväl skotertrafik som skoterförare.

– Turismen växer och då ökar även skotertrafiken och så länge skotertrafiken inte är reglerad ökar skadorna, säger han.

Han drabbas årligen av skador för tiotusentals kronor på sina marker orsakade av skoterförare.

– I första hand handlar det om körning på åkermark. Ibland har det varit för lite snö för att tillåta körning, ibland har de även kört på barmark. Jag har även sett spår där förare avsiktligt tagit sats för att köra sönder mina fårstängsel, säger Axel som även har stoppat och försökt prata med vissa skoterförare.

– Men då blir det sju resor värre, säger han med en suck.

Av erfarenhet vet Axel Olsson att syndarna är såväl turister som ortbefolkning. Men han är klar på en punkt.

– Det är vi ortsbor som lägger nivån. Turisterna kör efter anvisningar vi ger men också efter där det redan går skoterspår sen tidigare, säger Axel.

Han har själv två skotrar och han är noga med att poängtera att han tycker om att köra skoter. Och han ser lösningar på skoterproblemet och lösningen är enligt Axel - fler leder.

– Många säger att det redan nu finns skoterleder här i Klövsjö, men jag hävdar att det inte finns några leder som är lagliga. Jag har flera leder över mina marker men inga som jag gett tillstånd till. Enligt jurister på LRF får ingen anlägga en led utan att först fråga markägaren om lov, förklarar Axel som är djupt engagerad i frågan om skotrar och skoterleder. Men han stöter ofta på otrevligheter.

– Sen jag började engagera mig har jag blivit utsatt för både hot, trakasserier och medveten skadegörelse. Exempelvis har elstängsel klippts av och staketstolpar brutits itu. Ingen annan djurägare i området har drabbats så jag tror helt klart att där finns ett samband mellan mina åsikter och skadorna, menar Axel.

Men han är inte ensam i sin åsikt om att skotertrafiken är ohållbar. Även Magnus Berglund i Klövsjö, som arrangerar skotersafaris inom företaget Ljungdalens äventyr, anser situationen vara ohållbar.

– Jag bävar inför vad som kommer att ske i påsk. Jag har problemen från jul och nyår i färskt minne, säger Magnus Berglund som anser att utbyggnaden av turismen i området gör situationen på fjället ohållbar.

– Ett ledsystem är ett måste. Vi måste få stopp på busåkandet. Vårt lilla fjäll i Klövsjö räcker inte till för all skotertrafik, speciellt inte under de turistiska topparna kring jul, nyår och påsk, säger han.

Både två är engagerade i en arbetsgrupp som kallas Destination Vemdalen och som bland annat jobbar för att finna en lösning på skoterproblematiken.

– Vi har många givande diskussioner där. Ett totalförbud av skoteråkning är inte rimligt, men det är även orimligt att det fortsätter som det är i dag, säger Axel Olsson.

– En lösning kan vara att bilda ett fristående bolag som kommunen anlitar för att dra bra preparerade skoterleder, leder som finansieras via avgifter. Men det är bråttom, avslutar Magnus Berglund.