Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vill göra Stadsdel Norr mer trafiksäkert

I planen för Stadsdel Norr ingår bland annat en gångtunnel till Lugnvik som ännu inte blivit byggd. Nu vill de boende se till att politikerna tar tag i det och prioriterar trafiksäkerheten.

Annons

I det barnfamiljstäta kvarteret Tallbacken på Stadsdel Norr pratar samfällighetsföreningen mycket om trafiksäkerhet. Man har satt upp blomlådor som farthinder och man har gjort smitvägar med ledkryss mellan gårdarna, så att inte barnen ska behöva gå upp på bilvägen. Senast lyckades man styra om byggtrafiken mot kvarteren som håller på att byggas längre in.

Nu vill föreningen sätta press på politikerna för att åstadkomma ett ännu trafiksäkrare område.

– Trafiksäkerhet ska alltid prioriteras, det är synd om det ska behöva ske en olycka innan, säger Bertil Larsson som är ordförande i Tallbackens samfällighetsförening.

Tallbacken byggdes 2010 och består av 42 tomter. Redan från början var en gångtunnel till Lugnvik och en bullervall mot Trondheimsvägen med i planerna. Vallen är byggd, men inte tunneln.

Samfällighetsföreningen vill nu verifiera att bullernivån blivit inom de godkända mätvärdena och se till att förbindelsen till Lugnvik får en lösning. De som bor i området är hänvisade till både hälsocentral och skola i Lugnvik.

Bertil Larsson är orolig för att främst de unga i kvarteret inte kommer att ta den uppemot två kilometer långa omvägen tillbaka via den befintliga gångvägen.

– Kanske tar man vägen över vallen och de stora vägarna i stället, säger han.

Ett annan trafiksäkerhetsfråga som tagits upp av föreningen är en säker passage mot stan. De tycker inte att övergångstället i nedförsbacken vid Pampasvägen är tillräckligt säkert i dag.

Nyligen har kommunen satt upp skyltar som varnar för övergångsstället och tittar även på om man skulle kunna belysa det extra eller ha färgade stolpar, som man har i Byskogen. Däremot är det för smalt för att göra exempelvis en refug.

Det finns en gångtunnel mot stan lite längre upp, som enligt grundtanken skulle fungera som passage mot stan. Därför blev övergångstället lite utav en nödlösning.

– Återigen kommer man troligtvis inte gå de där 200 metrarna extra, säger Bertil Larsson.