Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ville ha tusenlappar i kompensation, fick 200 kronor

En man köpte en bil från en bilhandlare i länet - men bilen saknade både bältesfäste och fungerande värmesystem.

Annons

Mannen blev inte helt nöjd när han fick den bil han köpt via en bilhandlare i länet. Förutom bältesfäste och fungerande värmesystem, så saknades även farthållare och elstol. Något som annonsen från handlaren hade angett att bilen hade. Som kompensation fick mannen en dragkrok monterad och ett par extraljus. Men mannen vill nu ha ersättning för sina telefonsamtal samt skadestånd då felen har gjort det svårt för honom att använda bilen på det sätt som han vill - det sammanlagda beloppet uppgick till 8 100 kronor.

Bilhandlaren bekräftar att det saknas elstol och farthållande men att parterna träffat en förlikning angående dessa brister och kunden har kompenserats i enlighet med förlikningen.

Allmänna reklamationsnämnden beslutar att ge mannen rätt till 200 kronor i ersättning för telefonkostnaderna. Att summan inte blir högre så beror på att kunden inte kunnat styrka sina utlägg med någon form av bevisning.

Eftersom mannen och bilhandlaren nått en förlikning angående de andra felen på bilen så har mannen ingen rätt att få ytterligare ersättning för dessa.