Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vinterstaden slår parasiten

Östersund är rikskänt som Vinterstaden och inte som ”parasitstaden”. Detta enligt en marknadsundersökning som har gjorts av kommunen.

Annons

I Östersund känner 99 procent av invånarna till Vinterstaden som marknadsföringsbegrepp och 86 procent tycker om det. Ser man till hela Sveriges befolkning känner 38 procent till begreppet Vinterstaden som Östersunds profil.
Parasitutbrottet verkar därför inte ha satt långsiktiga spår.
Det var just till följd av förra vinterns parasitutbrott som undersökningen av varumärket Östersund gjordes. Eva Larsson, informationschef på kommunen, är mer än nöjd.
– Det var en stor och allvarlig händelse för vår stad, säger hon, och konstaterar att nästan alla svenskar känner till parasiten, men i stället förknippas den med skidåkning, idrott och friluftsliv.
Ett mindre roligt resultat av Östersunds kommuns undersökning är att framtidstron har minskat. Detta jämfört med 2008 då förra undersökningen gjordes. På kommunens informationsavdelning tror man att oron i världen, börsens nedgång och kommunens spartider kan vara orsaker.
1 200 personer mellan 18 och 74 år har svarat på marknadsundersökningen, varav 600 i Östersunds kommun och 600 i resten av landet.