Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vissa sticker ut mer än andra

Det var verkligen en väldigt stimulerande kultur- och konsthelg. Helgens vernissager bjöd på extra allt på många sätt. Och sommarens två mest spännande utställningslokaler slog upp portarna fulladdade med konstupplevelser.

Man kan ta vägen till Rissna på många sätt. Den lilla byn ligger sannerligen vid det som bluesvännerna brukar kalla Crossroads. Och inte så långt från platsen där många vägar möts, står det två järnvägsvagnar helt utan spår.

I lördags var det folkfest i Rissna. Kape slog upp sitt Galleri @tlantis inne i en helt nydekorerad järnvägsvagn. Det var fritt fram för den som ville att måla på den andra vagnen. Mitt emellan vagnarna var det skapat en fika- och konsertlokal, och inne i en stor cistern visades Anna Erlandssons svenska nonsensfilm i en akt; "Tjarlett och Tjarlått spelar näsfagått". Överallt i det befriande solskenet stod eller satt det glada människor. Ja, det var en härligt skön och uppfriskande upplevelse att få komma till Rissna.

I galleriet visades det skön och spännande konst av det yngre jämtländska konstgardet – och självklart räknas Anna Erlandsson dit med sin fräckhet, humor och sköna nyfikenhet. Galleriägaren Kape, Gustav Lindqvist, själv visar tre fina målningar, systrarna Anna och Ida Norlén fortsätter på det sevärda spår de inledde på Galleri Mono i våras, Maya Westlund imponerar stort med sitt måleri där en bild vävs in i en annan bild, Henrik Urbn Arts Ljusberg visar upp sitt eget streetinspirerade måleri mellan Disney och graffiti, Daniel Hansson är fräck där nakenheten blir provocerande, Jimmy Dahlbergs installation "Bakis i Bremen" känns precis som sin titel och Anna Erlandssons "Folkomröstning", där de stora fiskarna äter de små är, så på pricken liksom hennes tårtinstallation med död mus "Jakten på skönhet och ungdom slutar alltid med döden".

Rissna och Galleri @tlantis är värda ett besök. Galleriet är öppet alla resterande söndagar under juli.

Hackås Maskin & Kultur i gamla Gärde skola är verkligen en underbar utställningslokal. Nu hade lokalen röjts upp lite på gott och ont. I samband med utställningen "Näcken och skogsrået" har man gjort små installationer runt i lokalen och ett ljudverk av Sten Andersson fyller rummet.

Samlingsutställningen innehåller över 60 enskilda verk på eller i närheten av det givna temat. Och de flesta konstnärer anknyter på ett eller annat sätt till skogens och naturens mystik. Varje verk ska inte analyseras enskilt. Men visst sticker några ut mer än andra.

Alva Willemark är givetvis på hemmaplan i sina föräldrars galleri i sina farföräldrars gamla hus. Men oj vad hon sticker ut i positiv bemärkelse. Hon utforskar kvinnoroller och könsordning på ett eget sätt, dels i en målning av en kvinnorygg i klassisk pinup-pose, female act kontrasterad mot en trädstams grova bark en kvinnas straffade rygg. Och på en annan vägg hänger typiska utvikningsbilder från olika tidningar där bröst och underliv prytts eller gömts bakom växtdelar och bark, serien är döpt till "Skogsrå".

Elisabeth Gothes stora målning "Symbios" där en svart fiol fästs mitt i en målning av forsande vatten träffar så rätt. På en annan vägg kan man se sjutton stycken finstämda mindre målningar som Elisabeth gjorde till sagoboken Bortom Atles fähus med text av Solveig Hägerström som skapades 1979.

En annan favorit är Staffan Schönberg som här visar flera stycken väldigt stämningsfulla målningar med skogsmystik och nattlig tjusning. Faktiskt några av hans finaste någonsin. Det är också kul att återse målningar av Elin Forssell från Uppsala, som för åtta år sedan hade sin första stora utställning hos Lars Bolin i Östersund. Bodil Halvarssons mystiska figurer passar in i temat. Kaj på Höjda fortsätter sina mörka målningar som vi mötte första gången hos Wikners i Persåsen förra året.

Sammanlagt ställer tretton olika konstnärer ut. Utställningen pågår till 4 augusti.

Sveriges vassaste politiske tecknare är Robert Nyberg. Det tycker både jag och alla tusentals som fyller sina kylskåp och anslagstavlor med hans vassa teckningar från fackföreningspressen och Aftonbladet. Nyligen kom hans stora retrospektiva bok "Guldfeber" med majoriteten av hans publicerade teckningar. "Guldfeber" är också namn på den utställning som pågår fram till 23 juli hos Lars Bolin Gallery.

I det första rummet kan man se flera fina akvareller varav flera inte alls har text. Akvarellerna har förstorats och skrivit ut på akvarellpapper i begränsad upplaga. Effekten är mycket lyckad. Bybilderna från Hammerdal, de Ulf Lundkvist-aktiga stadsscenerna från Farsta med ett mystiskt hundliknande djur, triptyken från havsdjupet. Allt visar att Roberts konstnärsarv från pappa Hendrik Nyberg och mamma Birgit Ståhl-Nyberg borde få utvecklas vidare vid sidan av tecknandet. I de övriga rummen finns alla knivskarpa politiska teckningar – som både grafik och som affischer.

Robert Nybergs teckningar är väldigt mycket här och nu 2013. Någon har kallat honom för en nedskärningarnas och krisernas folkpoet.

Utställningen visar att Robert också är en konstnär att räkna med. "Guldfeber" är en utställning som framkallar många leenden och igenkännanden. En generös utställning med många gratis vykort och billiga tryck som gör konsten tillgänglig för de flesta.

På Frösövallen var det vernissage i flera våningar i lördags för utställningen Obetalbart med mor och dotter Åsa-Sara och Rebecka Sernheim från Norderåsen. Åsa-Sara har en master i bildterapi och har tidigare ställt ut. Rebecka har precis avslutat första året på estetiskt gymnasium.

Det är en omfattande och mycket varierad utställning. Och extra kul att även övervåningen används då den är mycket mer lämpad för att visa konst än själva cafélokalen. Jag tilltalas av Rebeckas smarta teckningar och akvareller. Och jag faller för Åsa-Saras smarta användning av kasserade ledkryss och collage från fjällvandringar.

Här finns höga toppar, inga direkt djupa dalar men somt är mer ointressant än annat. Men jag gillar modet, variationen och omfånget. Obetalbart är sommarens hittills roligaste utställning på Frösövallen. Den pågår fram till och med 12 juli.