Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Yohios skivbolag: "Tidsbegränsat"

Det handlar om tidsbrist. Så kommenterar Yohios skivbolag den arga insändaren.

Annons

I går publicerade OP.se insändaren ”Yohio – tänk efter!".

Den är skriven av en anonym förälder som tillsammans med sina två söner besökte artisten Yohios uppträdande och signering i Östersund i lördags.

Föräldern är upprörd på Yohio och hans management, eftersom de två barnen blev nekade autografer av artisten.

Anledningen var att Yohio bara signerade skivor och andra produkter som såldes i samband med signeringen.

Föräldern skriver också att de inte blev informerade om policyn med underskrifter under konserten.

En av dem som kommenterat insändaren på OP.se är Patrik Frisk, som är vd för skivbolaget Ninetone Records, som ger ut Yohios musik.

Han utvecklar sitt resonemang för ÖP.

Vad var din reaktion på insändaren?

– Jag kan förstå att man blir besviken, om man står i en kö och väntar på en autograf och sedan inte får någon, säger Patrik Frisk.

– Jag hade nog också varit besviken, om jag hade varit ung och köat för en artist som var viktig för mig.

Han säger att det visst informerades om policyn.

– Det sas från scenen flera gånger, och det sas vid bordet där det såldes skivor. Den vuxna personen i fråga måste ju medvetet ha gjort ett val, att försöka få autografen ändå. Det sas så många gånger vad som gällde, ingen kan ha missat det.

– Men det är så jäkla mycket folk och det är inte vi som bestämmer när ställena stänger.

Patrik Frisk berättar att Yohio ställer upp gratis och att det inte är skivbolaget som bekostar utgifterna, som scenhyra och liknande.

– Det är promotion. Då åker man till platsen, gör någon låt och signerar, för att marknadsföra sin skiva.

– Men det är tidsbegränsat, säger Patrik Frisk och tillägger att det vore olyckligt om någon som köpt skivan skulle bli utan autograf.

– Yohio gör så gott han kan.

Du säger att det handlar om tid, men det handlar väl också om att sälja skivor och affischer?

– Den stora grejen är att synas för många människor. Sedan går de flesta hem och lyssnar på musiken på Spotify.

– Men även många köper skivan, och det är knappt att han hinner skriva till dem. Det är en onaturligt lång kö. Och det fanns flera hundra där som förstod vad som gällde. Det är inte alls så enkelt som vissa – som insändarskribenten – vill göra det för sig.

Kan man inte skriva autografer till alla?

– Inte under den tiden. Sätt dig själv och skriv ditt namn 2 000 gånger, det funkar inte.

Så som barn måste man ha föräldrar som har råd att köpa Yohio-prylar för att få hans autograf?

– Man har ju fått vara där gratis och titta på hans uppträdande. Vill du ha en särskild kö för dem som inte har råd?

Alternativet är väl att skriva till precis alla som vill ha.

– Och hur löser man det med att galleriorna stänger?

Patrik Frisk säger att det är svårt att hitta en lösning som gör alla nöjda.

– Det här kanske inte är någon ultimat lösning, men jag tar gärna emot andra förslag.

– "Det finns alltid tid", menar en del. Men det gör faktiskt inte det, när det kan handla om uppemot 3 000 autografer.

Han kommenterar också uppgiften i OP.se:s kommentarsfält om otrevligt bemötande av personal.

– Om det finns inhyrd personal där som uppfattas som otrevlig, det kan inte vi på skivbolaget råda över.

– Syftet med besöket är ju såklart inte att skapa en dålig bild av Yohio. Det handlar om att marknadsföra skivan och att fansen ska få träffa honom.

Är det här konceptet vanligt bland svenska artister?

– Hos en del. Till exempel "Idol"-artister gör ju sådant. Du kan inte ställa vilken artist som helst där. Det måste vara någon som drar väldigt mycket folk. Det är bara Yohio som gör det från vårt bolag.

– Tyvärr så blir inte alla nöjda, men vi lägger ned väldigt mycket tid på att det ska bli bra. Och Yohio får väldigt mycket brev skickade hit, och han lägger ned mycket tid på det.

Att han svarar på fansens brev?

– Ja, precis.

Insändaren "Yohio – tänk efter!" är – i skrivande stund – den mest lästa texten på OP.se.

Den har hittills fått 37 kommentarer och har rekommenderats på Facebook av drygt 1 600 personer.