Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Det går alltid att gömma sig bakom finanskrisen”

/
  • – Det är nu det är läge att sälja skidskyttet. Det måste till ett offensivt säljande, säger Björn Ferry om uteblivna sponsorintäkter i skidskytteförbundet.

Landslagsåkaren Björn Ferry efterlyser ett offensivt säljande av skidskyttet.
– Det går alltid att gömma sig bakom en finanskris, men det finns ingen sport som har bättre förutsättningar än vi just nu. Det är konstigt om inte det vore säljbart, säger han.

Annons

Det finns många framgångsfaktorer som talar för skidskyttet:

Ett succé-VM på hemmaplan.

Popularitet hos svenska folket.

Stort genomslag i tv-rutan och den utan jämförelse mest populära tv-sporten i dagsläget.

Lägg till det också stora framgångar för åkarna där bland andra Helena Jonsson slåss om segern i den totala världscupen.

Sponsorerna borde stå på kö och be om att få vara med. Men det gör de inte. Tvärtom har, som ÖP-sport skrev här om dagen, mycket av intäkterna uteblivit och förbundet tvingas till panikåtgärder och sparprogram, som drabbar åkarna.

ÖP-sport tog upp frågorna med Björn Ferry, som just nu är i Trondheim på världscuptävling.

– Vi har inte märkt av det så mycket hittills, men en del har vi väl hört, att det inte blir fullt lag till världscupen i Ryssland och att utvecklingslagets EM-resa har ställts in till exempel.

– Vi bor billigt och slösar absolut inte. Vi lever inte alls som en del andra nationer när de är ute. Tvärtom har vi självhushåll, färre ledare och mycket billiga boenden. Vi betraktar förbundets pengar som våra egna, och så har det alltid varit. Från vår sida har vi verkligen snålat och vi tänker ekonomiskt och det ska man göra, men vi kan inte spara mer nu.

– Basbehoven är viktiga. Blir det färre läger och om vi inte får vallare då måste vi börja fundera över framtiden. Som åkare måste jag fokusera på det jag ska göra, åka bra på tävlingarna, och inte på en massa annat.

Troligen blir det också indragning på elitlägren inför avslutningen på den här säsongen. Och inom förbundet pågår diskussioner om hur man ska kunna spara på olika poster i en redan tajt och ansträngd ekonomi.

– Det låter konstigt. Jag menar, allting annat har växt när det gäller skidskyttet, vi har bra åkare, flera som är på gång, lagen har blivit större. VM blev en stor succé. Idrottsligt kan vi inte göra så mycket mer – men ändå har inte intäkterna ökat.

– Det är mycket jobb, men det måste göras. Det gäller att arbeta aktivt för att sälja sporten, det är få sporter som har det bättre förspänt. Nu måste man ut och sälja, det är nu det är säsong. Det gäller att sälja när skördesäsongen är.

– Att de måste fokusera på det viktiga och inte på det oviktiga. Det måste till ett offensivt säljande.

– Ja, ungefär så, som Jehovas vittnen. Det är ingen som söker i telefonkatalogen efter Jehovas vittnen och så ringer man typ, tvärtom är de ju ute och söker upp folk och säljer sin produkt. Så måste även vi göra, att få till många möten med tänkbara sponsorer. Nog finns det möjligheter för förbundet att klara det.

– Ja, det är nu det är läge att sälja. Man kan inte komma med tomten på midsommarafton.

– Finanskrisen kan man alltid prata om, men nog finns det möjligheter att få in nya sponsorer. Man kanske måste ringa många innan man får napp.

Och så låter han nästan som en pushande Pichler i sista saxbacken:– Det är bara att jobba, jobba, jobba!

Mer läsning

Annons