Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

DEBATT: Motormännen: Halkbekämpning med salt kan vara ett nödvändigt ont

Annons

Nyss har vintersäsongen startat och därmed också saltning av våra vägar. Många som ogillar detta har säkert saknat inlägg från mig i frågan.

I maj i år samlade Motormännen och FMK representanter för Trafikverket och samtliga nyttjare av vårt vägsystem för att dra erfarenheter från den gångna säsongen och genomfört vintervägunderhåll. Samtliga parter var överens om de negativa effekter som saltningen innebär både för fordonen och trafiksäkerheten främst för personbilar.

Samtidigt var också alla överens om att de senaste vintrarnas klimat med återkommande töväder och regn på kalla vägbanor förändrat förutsättningarna för vintervägunderhållet.

Medan representanter för oss personbilister menade att man kunde stå ut med en och annan dag med ”omöjligt före”, var signalen från de kommersiella aktörerna, främst dem med tyngre fordon: ”Vi måste komma fram varje dag!”

Men även bussar, ambulans och taxi anförde att de isvallar som uppkom utan saltning gav stora bekymmer både för förare, busspassagerare och sjuka personer i bårtaxi och ambulans. Därför är saltning av de större vägarna nödvändigt, när vi har samma klimatförutsättningar som i södra Sverige.

Motormännen och FMK  har därför lagt ned det totala kravet på att saltning inom länet ska upphöra.

Vi anser dock att alla som nyttjar vägarna i vinter ska kräva att saltning endast sker när det är nödvändigt enligt resonemanget ovan. Så fort temperaturen hamnar under 5-6 minusgrader ska det inte saltas. Det ska vara helt förbjudet att ersätta plogning med saltning. Saltning som skapar modd ska snarast skrapas bort med gummiskrapa.

Ska Trafikverket och deras entreprenörer skapa en förståelse för saltningen hos flertalet av bilisterna, är det helt nödvändigt att det sköts på ett mycket bättre sätt än tidigare.

Förbättringar innebär bland annat att det finns ett mycket större behov av isskrapning av vårt vägnät, än det vi sett under senaste åren.

Vi hoppas att den dialog vi fört med Trafikverket kommer att innebära att saltning, när det är nödvändigt, kommer att ske på ett bättre sätt än tidigare. Då kan det kanske också accepteras av majoriteten av privatbilisterna!

Sten Bredberg, Motormännen Östersund

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons