Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Erik kämpar mot vägsaltet: ”Jag kan inte förstå hur man kan försvara detta”

Erik Rombo från Tulleråsen är starkt kritisk till Trafikverkets saltning av vägar i Jämtland. Han är orolig för miljön och slitaget på bilarna.
– Skulle man ta den totala mängden salt och all spolarvätska som går åt en vinter och dumpa vid ett tillfälle, då tror jag fler skulle lyfta på ögonbrynen.

Annons

Erik Rombo från Tulleråsen kan inte förstå hur man kan försvara vägsaltet.

Tidigare i höstas stod det klart att Trafikverket utökar saltningen av vägarna i länet. Sedan 2008 har Trafikverket saltat på riksväg 87 och E 14. Från och med i vinter utökas saltningen på E 14 ända till Järpen samt på E 45:an från Östersund till Hammerdal. Beslutet har upprört många.

En av de som är starkt kritiska är Erik Rombo som bor i Tulleråsen men kör till jobbet i Lugnvik varje dag. Han har vänt sig med frågor till Trafikverket och Krokoms kommun.

– Jag kan inte förstå hur man kan försvara detta.

LÄS OCKSÅ: Efter händelsen med renfostret: Trafikverket vill ha dialog

Enligt Erik har han den senaste tiden mött saltbilen trots att det är flera plusgrader ute.

– Det saltas på prognos, det är som att plocka fram plogen och köra innan snön har kommit.

Han är rädd för att saltandet ska påverka hans bil så att den börjar rosta.

– När jag köper en grej vill jag vara rädd om den. Den bästa miljöbilen är ju den som inte behöver tillverkas. Om slitaget på bilarna ökar på grund av saltet är det inte bra utan det är ju bättre att utnyttja det man har till max istället för att köpa nytt.

Erik är också orolig för vad mängden salt kan ställa till med för miljön. Han har ställt frågan till Krokoms kommun om det gjorts en analys tillsammans med Trafikverket av vilka dricksvattenbrunnar som kan vara i farozonen och hur djurlivet i Semsån, som rinner från Tysjöarna ner till Storsjön, påverkas. Enligt vad Erik erfar så har det inte gjorts. Han inväntar för tillfället svar från kommunen.

Kan du se något positivt med vägsalt?

– Den dag det är underkylt regn gör det verkan, men vad händer när temperaturen sjunker, jo trafiken är inte tillräcklig för att bearbeta saltet på vägbanan så att det blir torrt. Istället blir det en isbana.

– Lös det med sand eller någon typ av friktionsbekämpning, säger Erik som vill se ett totalstopp på saltandet.

– Skulle man ta den totala mängden salt och all spolarvätska som går åt en vinter och dumpa vid ett tillfälle, då tror jag fler skulle lyfta på ögonbrynen, säger Erik Rombo.

LÄS OCKSÅ: Debatt: Gör inte misstaget att salta vägarna i Jämtland

Enligt Trafikverket beror det utökade saltandet på att vädret i länet blivit mer likt det som är vid kusten. Det vill säga flera stora temperaturförändringar från minus till plus på kort tid och mer underkylt regn.

– Vi får inte det där stabila vinterväglaget längre på sådana sträckor i länet, sa Lennart Hellsing vid Trafikverket till ÖP för en månad sedan.

Enligt Trafikverket fungerar inte sand längre.

– Sand blåser ner i diket inom en halvtimme och det är helt enkelt resursslöseri att använda det.

Mer läsning

Annons