Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu  ska Woolpower hårdsatsa på Kanada

Ett nytt avtal mellan EU och Kanada innebär nya möjligheter för textilföretaget Woolpower i Östersund.

Annons

Ett nytt avtal mellan EU och Kanada innebär nya möjligheter för textilföretaget Woolpower i Östersund.

Sverige är ett av världens mest exportberoende länder. För många små och medelstora företag är tullar och andra typer av handelshinder ett problem.

LÄS OCKSÅ: Woolpower blev Årets hälsoföretag

Det nya handelsavtalet CETA mellan EU och Kanada innebär bland annat att de 18-procentiga tullarna slopas.

– Det här kommer att bli jättebra för oss. Den kanadensiska marknaden kommer att öka för oss redan inom de kommande två säsongerna, säger en optimistisk Adam Brånby, delägare och styrelseordförande på Woolpower i Östersund.

De drygt 100 anställda på Woolpower kan se framtiden an med tillförsikt, detta då företaget nu ska hårdsatsa på Kanada.

Woolpower har hela sin produktion av underställ och förstärkningsplagg i ull förlagd till Östersund. För företaget är avtalet storpolitik på internationell nivå med direkt påverkan på företaget, detta speciellt då mellan 70 och 80 procent av företagets produktion går på export.

– Många av våra produkter har 18 procents tull och det är en kostnad som skall bäras av någon. Detta är något som våra norska konkurrenter sluppit då de redan har ett frihandelsavtal med Kanada. Det betyder i praktiken att det varit både tuffare och svårare för oss att konkurrera där, säger Brånby.

För delägaren i Woolpower Adam Brånby, tillsammans med vd:n Linus Flodin, gäller det nu att fila på argumenten då Woolpower ska hårdsatsa på den kanadensiska marknaden.

Woolpower har visserligen redan i dag affärer med Kanada, men i mindra omfattning. I och med det nya handelsavtalet kommer företaget att inrikta sig på att göra nya affärer med exempelvis kanadensarnas myndigheter, räddningstjänst och energibolag.

I dag jobbar cirka 110 personer på Woolpower i Östersund och företaget omsätter i runda slängar 100 miljoner kronor.

– Nu tror vi oss kunna öka försäljningen rejält i Kanada vilket gör att vi högst troligt kommer att behöva nyanställa personal, säger Linus Flodin, vd på Woolpower som hoppas på att företagets underställ ska sälja bra.

– Landet är stort, där bor mycket folk och där är kallt, säger han med eftertryck.

LÄS OCKSÅ: Outdoorföretag samarbetar med Mittuniversitetet i treårsprojekt

LÄS OCKSÅ: Leif har jobbat vid sin maskin i 45 år

Mer läsning