Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Samisk kampanjlåt lanseras tillsammans med webbaserad ordlista

En låt på samiska och en ordlista på webben markerar slutet för den språkkampanj som Sametingets språkcentrum i Östersund drivit i nio månader. Syftet med kampanjen har varit att lyfta det samiska språket i sociala medier.

Annons

Låten heter Sámás Muinna av artisten Sámásmuinna2 och lanserades på Spotify under tisdagsmorgonen. Den handlar om hur viktigt det är att använda de samiska språken och föra dem vidare mellan generationerna, står det i ett pressmeddelande från sametingets språkcentrum.

– Vår tanke med kampanjlåten är att den flitigt ska höras i alla sammanhang. Vi hoppas att detta blir Sápmis coolaste hit 2017, säger projektledare Marit Kuhmunen Blom i samma pressmeddelande.

Språkkampanjen har tagits över från ett liknande projekt som drivits i Norge och har nu drivits av Samiskt språkcentrum i Östersund under nio månader. Ordlistan som språkkampanjen även lämnar efter sig är baserad på den som skapades av det norska projektet med ett antal ändringar i sig, bland annat har den fått en ny layout.

Arbetet med kampanjen har till stort del gått ut på att ett antal ungdomar jobbat idéellt med att vara särskilt aktiva på sociala medier och skrivit sina uppdateringar på samiska.

Målet med kampanjen har varit att få fler ungdomar att skriva på samiska i sociala medier och på så sätt göra språket mer synligt. Något som Marit Kuhmunen Blom tycker har lyckats.

– Vi på språkcentrum ser att målen har uppnåtts och hoppas att samiska fortsättningsvis kommer att blomstra på sociala medier, säger hon.

Mer läsning

Annons