Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Konstbranden: Drivvedsverk blev Lars Vilks genombrott

Lars Vilks "Nimis" vid stranden av Kullaberg har varit omstritt i mer än 35 år. Konstnären själv kallar branden som drabbat verket för "en brutal form av konstkritik", men räknar med att det ska återställas.

Annons

När Vilks började uppföra "Nimis" 1980 genom att spika ihop drivved och trävirke ansågs det vara ett svartbygge – men han fortsatte ändå att arbeta på det. Med åren har det blivit ett av Vilks mest kända verk.

– Jag tror att det här konstverket betyder allt för Lars Vilks. Det är hans absolut bästa konstverk och man kan säga att det var hans genombrottsverk, säger Dennis Dahlqvist, konstkritiker på SVT:s Kulturnyheterna, till programmet.

Lars Vilks omstridda konstverk Nimis vid Kullaberg i nordvästra Skåne skadades  svårt av en brand på torsdagskvällen.

Eftersom "Nimis" uppfördes utan tillstånd i ett naturreservat har det också blivit föremål för legala ingripanden och kontroverser. "Nimis" ägdes 1984–86 av den tyske konstnären Joseph Beuys och senare även av den bulgariska konstnären Christo.

– Jag tror att Lars Vilks gjorde så för att undkomma hotet om rivning. Om man nu ska riva en sak här i Sverige så måste man delge personen som äger det och Joseph Beuys var mycket svår att få tag på, han var en internationell storstjärna som i stort sett alltid var på resande fot, säger Dahlqvist och tycker att det var "ett smart drag" av Vilks.

Under årens lopp har konstverket blivit allt mer populärt. Det besöks av tiotusentals människor varje år och är en stor turistattraktion i kommunen. Men branden i går kväll förstörde runt en fjärdedel av träkonstruktionen, enligt räddningstjänstens bedömning. Vilks uppgav för TT i går att "Nimis" kommer att återställas, men att han begränsas av den hotbild som finns mot honom.

– Jag kan ju inte komma ut på det sätt som jag har gjort tidigare.

Mer läsning

Annons