Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny bok: Konsten att skapa konst av en inplastad bilnyckel

BOK: Margaretha Levin Blekastad läser Lena Andersson och Dan Wolgers.

Annons

Dan Wolgers och Lena Andersson har samarbetat med en utställning och i boken

En leksakshund utan öra. En bänk som hamnat på helt fel plats. En bilnyckel utan bil.

Konstnären Dan Wolgers har blivit känd för sin förmåga att ta helt vanliga föremål och placera dem i nya, oväntade sammanhang, där de förvandlas till konst.

Men vad är konst? Och vad är verklighet? Det är frågor som väcks i anslutning till Wolgers verk. Det är också frågor som författaren Lena Andersson gärna tar sig an, med sitt intresse för filosofi.

Dan Wolgers och Lena Andersson möttes i ett samarbete som mynnade ut i en utställning på Spritmuseet hösten 2016. Nu har samarbetet också resulterat i boken "Egentligheter", där Lena Andersson skriver om några av Wolgers verk.

I inledningen slår hon fast att texterna inte handlar om konst, utan om värld och tanke. Hon skriver inte som konstkritiker, utan som författare.

"Egentligheter" är både underhållande och intressant läsning. Lena Andersson menar att Dan Wolgers verk alltid handlar om samma sak. Om idéer och om att förhålla sig till verkligheten.

Lena Andersson ställer också Wolgers konst i relation till postmodernismen, med sin upplösning av fasta kriterier för världen omkring oss. Där står Wolgers för ett annat förhållningssätt, när han utforskar tingens beskaffenhet.

Lena Andersson står för en uppfriskande saklighet i sin syn på idéerna och verkligheten. Fakta är fakta. Och det är skillnad på vetenskap och löst tyckande.

Där har hon en stark poäng, där postmodernismens idéer också går att koppla till den pågående diskussionen om faktaresistens och lögner. Om det inte finns några fasta kriterier öppnar det också dörren för att skapa egna "sanningar", oavsett vilka fakta som presenteras.

"Egentligheter" tar upp ett 30-tal av Dan Wolgers verk, där Lena Andersson fördjupar sig i olika aspekter av hans konstverk och idévärld, där han utforskar vad som händer när föremål placeras i nya, omöjliga sammanhang.

Hon beskriver två drag hos Wolgers: ingenjören och konstnären. Ingenjören ser verkligheten och tar hänsyn till naturlagarna, medan konstnären bryter mot dem och skapar något nytt.

Ett exempel är den verket "Objekt" från 2015, där Dan Wolgers har placerat en trasig glödlampa i ett dricksglas och plomberat det med en lerklump. Allt är fel, på ett sätt som triggar i gång tankar och reflektioner i flera led.

Bilnyckeln, som placerats i en plastficka, sätter också igång frågor kring konst och föremåls värde. Wolgers lät prägla tio nycklar till sin egen bil och bjöd ut dem till försäljning. Men vad är det köparen får, undrar Lena Andersson och beskriver verket som ett sätt att låta konsten närma sig en nollpunkt.

Elsladdar, en skulptur med falska tårar och en penna med suddgummi i båda ändar är andra verk som beskrivs, när Lena Andersson fördjupar sig i filosofiska resonemang.

Det är en djupdykning som väcker tankar kring konsten och världen omkring oss.

Det är inte alltid så lätt att hänga med, men det är väl värt besväret att försöka.

Läs mer: Fler bokrecensioner finns att läsa här

LITTERATUR

Lena Andersson

Dan Wolgers

"Egentligheter"

(Albert Bonniers förlag)

Mer läsning

Annons