Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Debatt: Klimatnyttan med en svensk flygskatt är noll

Annons

En svensk flygskatt skulle få allvarliga negativa konsekvenser: Färre flyglinjer, nedlagda flygplatser, förlorade jobb, och ytterligare centralisering av näringslivet till storstadsregionerna.

En studie av analysföretaget WSP visar att en svensk flygskatt riskerar 10 000 jobb och över 5 miljarder i förlorad tillväxt – redan det första året. Länder som har infört flygskatter har sett sin tillgänglighet försämras. Holland avskaffade sin flygskatt efter bara ett år.

Trots detta pågår nu en statlig utredning i Sverige om en nationell flygskatt. Utredningens uppdrag är att svara på hur skatten bör utformas, inte om det är en effektiv klimatpolitik.

Sveriges andel av de globala koldioxidutsläppen är 0,1 procent. Av den andelen står det svenska flyget för cirka 5 procent. Inom EU omfattas flyget redan av ett system för handel med utsläppsrätter. Flyget ingår på så sätt under det europeiska ”taket” för utsläpp, som sänks för varje år.

I oktober enades världens regeringar i FN:s flygorganisation ICAO om ett ekonomiskt styrmedel för flygets klimatpåverkan som sätter ett tak för framtida utsläpp från internationellt flyg. Regelverken för att minska flygets klimatutsläpp finns således på plats.

Om utsläppen från flyget minskar i Sverige skapas ett lika stort utsläppsutrymme någon annanstans i EU – eftersom det finns ett gemensamt EU-tak för utsläppen – eller globalt, eftersom det finns ett globalt tak på utsläppen. Klimatnyttan med en svensk flygskatt är därmed noll.

Om man på allvar vill minska flygets miljöpåverkan behövs globala lösningar och satsningar på forskning och innovation. Sverige är ledande inom både flygteknik och miljöteknik. En flygskatt stimulerar inte till fortsatt utveckling av dessa områden i Sverige.

Det är anmärkningsvärt att utredningen ens har tillsatts. Dels avskräcker erfarenheterna från andra länder, men framförallt att den motiveras av klimatskäl. Det faktum att flyget redan omfattas av EU:s tak för utsläpp, i kombination med det globala klimatavtalet gör det obegripligt.

Ola Toftegaard

regionchef Svenskt Näringsliv Jämtland

Maria Sunér Fleming

enhetschef energi, infrastruktur och miljö, Svenskt Näringsliv

Anna Wilson

generalsekreterare Svenskt Flyg

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons