Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Debatt: Kompetens saknas för trafikplanering

/

Annons

Den minnesgode kommer kanske ihåg när jag för drygt ett år sedan dömde ut övergångsstället vid Havremagasinet.

Debatt: Återställ infarten innan en olycka händer! (27 augusti 2015)

Chefen och chefens chef på byggnadskontoret kände sig manade att försöka förklara meningen med ett oplanerat övergångsställe över E14 för barnens skolväg. En tunnel hade varit det rätta, då som nu, med bibehållen väg.

Cykeltrafik från norra stadsdelarna skulle prioriteras. Ansvariga målade upp en bild av cyklande fäder med ungarna på pakethållaren på väg till dagis.

Under året har dessvärre alla mina varningar om den bristande trafiksäkerheten visat sig vara befogade. Vad jag vet så har vi varit förskonade från någon livshotande olycka, men olyckor och tillbud har varit legio. Verkstäderna har tjänat och försäkringsbolagen har förlorat pengar.

Jag noterade med intresse för någon månad sedan att ett arbete påbörjats med att bygga om eländet. Nu kan jag konstatera, när jag börjar ana resultatet, att bygget kommer att slutgiltigt totalt haverera trafikströmmarna till och från Östersund. Det är sannerligen en stor bedrift.

Så kommer Florian Stamm (MP) med kommunalt uppdrag och pratar på radion så att man undrar om det är en dålig satir av Östersunds kommunala beslutfattande.

LÄS ÄVEN: Debatt: Florian Stamm (MP): Det är smart att bygga nya cykelvägar (8 december)

Från de norra bostadsområdena finns två naturliga cykelvägar in till staden har jag lärt mig. Nu ska Florian bygga en cykelväg till uppe vid E14 genom att inkräkta på kvarvarande vägbanor för biltrafiken! Hur går det förresten med ungarna på övergångsstället?

Att trafikflödet förstörs ytterligare och staden kommer att korkas igen ännu mer förstår inte Florian av den enkla anledningen att han saknar all kompetens på trafikplanering. Detta framgick med skrämmande tydlighet under radiointervjun med honom.

Finnas det inte några kompetenta vägingenjörer bland alla tusen anställda som kan ta vid och tillämpa sunt förnuft och prioritera ett seriöst arbete med trafikflöde och planering i staden?

LÄS MER: Expressväg för cykel rör upp känslor: "Måste vara sämsta projektet någonsin." (7 december)

Ligger Florian bakom Sveriges mest korkade busshållplats vid Clarion Hotell på F4-området med en omotiverad flaskhals mitt på vägen? Busstrafiken där existerar knappt.

Ligger Florian bakom den långa nybyggda cykelvägen förbi samma hotell? Jag åker där frekvent och har aldrig sett en cyklist på asfaltbanan.

Dyrt och välbyggt är det med huggen kantsten och kostar flera miljoner i en redan hårt sargad kommunal ekonomi. Ni som inte sett flaskhalsen, åk ut och beskåda.

Östersund har blivit en total katastrof när det gäller trafikflödet genom staden. Trafikströmmar koncentreras för att sedan strypas. Indragna busshållplatser flyttas ut i vägen för att hindra biltrafiken.

Resultatet ser man varje eftermiddag på Krondikesvägen, Rådhusgatan och Strandvägen. Det går fort att förstöra, men det tar många år att återställa onödiga misstag.

Varför upphörde satsningen på Bangårdsgatan? Dit är det i alla fall cykelavstånd!

På köpet har vi nu genom utflyttning till Lillänge fått en död stadskärna utan affärer.

Göran Gastby

byggnadsingenjör

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons