Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Debatt: Regeringen saknar en plan för skolan

Annons

Att den svenska skolan möter stora utmaningar är vi alla eniga om. Kunskapen har fallit under en lång tid och trots att det nu är halvtid i mandatperioden har Gustav Fridolin och regeringen ingen plan för hur utvecklingen ska vändas.

Det är viktigt att ta ett omfattande grepp om problemet och inte ignorera vissa viktiga delar. Att utbilda fler lärare med bättre specialpedagogisk kompetens är en bra utveckling och något som vi moderater länge arbetat för.

Men vi är övertygade om att detta inte räcker. Vi behöver fler skickliga lärare och ett fokus på kvalitet snarare än kvantitet.

Ett fokus på kvalitet innebär bland annat att vi måste förbättra kvaliteten på lärarutbildningen. För att åstadkomma detta föreslår moderaterna att kraven på utbildningen höjs och att lärarstudenterna får mer lärarledd undervisningstid.

Då är det något oroväckande att Gustav Fridolin och AnnSofie Andersson inte kommer med några konkreta förslag på hur vi ska förbättra kvaliteten.

Debatt: MP och S: Skolans utmaningar möter vi gemensamt (18 november)

Att höja kraven på lärarutbildningen bör innebära flera saker. Först måste vi se till att antagningskraven höjs vilket i förlängningen skärper nivån på själva utbildningen, som på håll har visat sig vara bristfällig.

Vi borde även diskutera möjligheten att införa lämplighetsprov för att verkligen se till att de lärare vi utbildar faktiskt är lämpliga och motiverade för yrket.

I dag får nästan 70 procent av lärarstudenterna mindre än åtta timmar lärarledd undervisning i veckan. Detta är givetvis alldeles för lite. Vi moderater, likt Lärarnas Riksförbund, föreslår därför en ökning på 50 procent.

Vi måste se till att våra lärarstudenter får alla nödvändiga verktyg för att kunna utföra sitt arbete på bästa sett. Lärarna är en av de viktigaste delarna i arbetet för en bättre svensk skola. Därför är det för oss självklart att de ska ha en utbildning som reflekterar detta arbete och ansvar.

När kvaliteten höjs och fler skickliga lärare kommer ut i arbetslivet höjs även statusen för läraryrket, vilket vi måste inse är oerhört viktigt. Inte minst för att fler ska söka sig till yrket i framtiden. Högre kvalitet och status är även ett steg mot fortsatt positiv löneutveckling för svenska lärare.

Sverige behöver en regering som ser till problemets helhet. Detta kräver en fullständig och konkret plan för hur skolans utmaningar ska bemötas nu och i framtiden.

Vi hoppas därför att fredagens möte i Östersund där skolföreträdare från hela länet samlades, kommer att bidra till en utveckling i diskussionen kring lärarutbildningens kvalitet.

Det är nu hög tid för regeringen att lyfta blicken och se behovet av fler skickliga lärare.

Camilla Waltersson Grönvall (M)

skol- och utbildningspolitisk talesperson

Anna-Karin Vernberg (M)

ordförande barn- och utbildningsnämnden Åre

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons