Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Debatt: Sätherberg borde vara öppen med hur hårt nya skatter slår mot länet

/

Annons

Det är fantastiskt att Sverige går starkt och att fler människor får möjligheten att gå till jobbet. Men Anna-Caren Sätherberg (S) ska vara försiktig med att utmåla regeringens politik som den bidragande orsaken till den sjunkande arbetslösheten.

Debatt: Så gör vi det lättare för företag att skapa och växa (10 augusti)

Det är snarare goda konjunkturen, vilket även regeringen hänvisar till i sin senaste vårbudget, som spelat den stora rollen.

Alliansregeringen sänkte skatten avsevärt för människor som jobbar. Det innebar inte bara att människor med låg- och medelinkomster fick behålla en hel månadslön mer efter skatt, det bidrog även till att öka sysselsättningen och intäkterna till välfärden, vilket går att bevisa.

Att resurserna till välfärden nådde rekordnivåer under Alliansregerings tid, samt att antalet arbetade timmar ökade även inom välfärden, är även det något som Sätherberg inte tycks viljas kännas vid.

Det som också är häpnadsväckande är de dimridåer som Sätherberg målar upp kring de förslag som regeringen nu förbereder, som riskerar att slå allra hårdast mot regioner som Jämtlands län.

De aviserade förslagen om ökad statlig inkomstskatt, en ny flygskatt, kilometerskatt, höjd skatt för småföretagare, höjd bensin-, diesel och fordonsskatt samt nya 3:12-regler, slår hårt mot vårt län.

Enbart de nya föreslagna reglerna för småföretag riskerar att slå mot drygt 2 000 företagare i Jämtlands län.

Det är således inte bara de vid Stureplan som drabbas, vilket finansministern nonchalant försökte avfärda kritiken med.

Norrland är inte en isolerad ö, det är en betydande del av Sverige och som med bland annat sin skogsnäring och vattenkraft utgör en förutsättning för att hela landet ska leva.

Regeringens stora giv till Jämtlands län är att införa skatter som slår hårdast mot just länet med dess långa avstånd, där merparten av dessa pengar används för infrastruktur i södra Sverige.

Dessutom skär regeringen ner på vägunderhållet med 500 miljoner kronor i år och omprövar redan beslutade vägprojekt.

Dock har regeringen agerat angående att tillåta längre och tyngre lastbilar upp till 74 ton. Dock skedde det med starka begränsningar, vilket fick Alliansen att driva igenom andra direktiv, vilket gör att Trafikverket nu kan öppna upp för fler vägsträckor för längre och tyngre lastbilar än som var avsett i regeringens förslag.

Det kommer att minska miljöpåverkan från vägtransporter, där färre fordon kan transportera mer vilket skulle stärka konkurrenskraften för många av länets basnäringar.

Dock kvarstår hoten från regeringens planerade skattechocker. Anna-Caren Sätherberg bör vara mer öppen med dessa, än att måla upp dimridåer kring de förslag som verkligen riskerar att slå mot jobben i vårt län.

Saila Quicklund (M)

riksdagsledamot Jämtlands län

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons