Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Debatt: Vi vill ha modern persontrafik på Inlandsbanan

Annons

Vi som bor och verkar i inlandskommunerna behöver möjlighet att snabbt ta oss till och från jobbet. Besökare ska på ett enkelt och smidigt sätt kunna ta sig till och från våra kommuner. Därför ser vi att det är av yttersta vikt att satsa på Inlandsbanans projekt med pendlingstrafik.

Den 29 november har arbetsutskottet i regionala utvecklingsnämnden på agendan att ta beslut om motfinansiering av projektet Inlandspendeln.

Projektet har sin moder i Snötåget som initierades av besöksnäringen och kommunerna längs Inlandsbanan, med stöd från regionen.

De senaste fyra vintrarna har projektet framgångsrikt bedrivit persontrafik mellan Östersund och Mora. Snötåget har på fyra år fördubblat kollektivtrafikresandet på sträckan. Nästan dubbelt så många reser med tåg jämfört med buss.

Den alpina skidnäringen i Härjedalen är lika stor som Åre, mätt i skiddagar, och Vemdalen är den skidort i Sverige som under de senaste tio åren haft den starkaste tillväxten.

Trots det har endast cirka en fjärdedel av Snötågsresenärerna haft besöksnäringen som reseanledning:

Två av tio reser till och från Sveg utan vidare anslutning till fjällvärlden. Fyra av tio har rest hela sträckan mellan Mora och Östersund.

Enligt siffror från Statistiska centralbyrån pendlar dagligen 695 personer från Bergs kommun till Östersund och 117 personer från Härjedalen, totalt 812 personer. Det är att jämföra med 546 personer som pendlar från Åre till Östersund.

Den nya tågstationen i Nälden beräknas ha cirka 200 pendlare, enligt en förstudie. Från Östersund pendlar 277 personer till Berg att jämföra med Åre 268 personer.

Norrtågs satsning Umeå–Lycksele har 25 passagerare per avgång. Snötåget har 33 per avgång. Den parallella buss 46, Länstrafiken Jämtland, har 25.

Det innebär alltså att passagerarunderlaget för en satsning på tågtrafik längs sträckan Mora–Östersund är mer än dubbelt stor som Norrtågs satsning på den oelektrificerade sträckan i norr.

Motfinansieringen är 4,75 miljoner kronor för all trafik i projektet, för att på plats visa upp det modernaste tåget för oelektrificerad järnväg samt ta fram transparanta kostnadskalkyler för modern persontrafik längs sträckan.

Vi anser att argumenten för att inte flytta kollektivtrafik tillbaka på Inlandsbanan haltar. Besöksnäringens behov, den stora arbetspendlingen och att järnväg är det hållbara alternativet ger det självklara svaret att motfinansieringen ska beviljas.

AnnSofie Andersson (S)

kommunstyrelsens ordförande Östersunds kommun

Therese Kärngard (S)

kso Bergs kommun

Bo Karlsson (C)

oppositionsråd Bergs kommun

Anders Häggkvist (C)

kso Härjedalens kommun

Victor Ericsson (M)

kommunalråd Härjedalens kommun

Gunilla Zetterström Backe (S)

oppositionsråd Härjedalens kommun

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons