Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Debatt: Yrkeshögskolor hjälper de kreativa näringarna att hitta rätt kompetens

Annons

Idrottsrörelsen och näringslivet närmar sig varandra på ett delvis nytt sätt. De gamla svenska företagen värnar numera stolt sin historia som en viktig del i den växande konkurrensen.

I den industriella utvecklingen, där maskiner och datorer gör det mesta som människor tidigare gjorde, blir företagets gamla varumärke en viktig del av marknadsföringen.

Många företag har som en konsekvens satsat på museer där dess historia beskrivs och används som en kvalitetsgaranti inför framtiden.

Svenska besöksnäringen får en allt större betydelse med en årlig omsättning som uppgår till minst 270 miljarder kronor.

Turism, krogar, olika konferensanläggningar och hotell är några exempel på branscher som växer i antalet anställda.

Här finns möjlighet inför framtiden för människor med idéer om att starta egna företag, utvecklas inom den egna professionen och förverkliga sina drömmar, men även första jobbet-anställning.

Många unga och nya i Sverige får sitt första jobb inom besöksnäringen. Det gör näringen till en betydande sysselsättningsmotor och särskilt för glesbygden.

Ett företags tillväxt i besöksnäringen är ofta beroende av idrott och kultur. Det är ofta för att gå på ett idrottsevenemang, musikkonsert, teater eller museum som turister söker sig till destinationer.

Lägg till mat, festivaler och företagsevent där man vill kunna ge anställda eller kunder en extra upplevelse. Kultur och idrott är två grundläggande förutsättningar för tillväxt och integration.

Intresset för råvaror, lokala maträtter och lokalproducerade drycker växer. Antalet ställen med gårdsförsäljning ökar både i antalet företag och i antalet verksamheter dessa företag bedriver. Alliansens satsning på Matlandet Sverige var därför mycket viktig.

Vi ser just nu att flera av de kreativa näringarna signalerar om att man inte får tag på rätt kompetens. Det saknas bland annat utbildade kockar och personer som kan arbeta inom besöksnäringen.

Parallellt når branschen också personer med svagare förankring på arbetsmarknaden, exempelvis ungdomar och nyanlända.

De arbetsuppgifter som besöksnäringen erbjuder genererar steg in på arbetsmarknaden. Att ha ett arbete att gå till, att finnas med i ett sammanhang är de två viktigaste incitamenten för att klarar integrationen.

Idrottsrörelsen är inte bara viktig för förbättrad folkhälsa, ökad integration och större social spridning utan idrotten är även viktig för besöksnäringen.

Stora idrottsevenemang som till exempel VM i Åre och Östersund gynnar den lokala handlaren, hotellägaren och restaurangen och inte minst jobben för en hållbar utveckling för länet.

En förutsättning för att få besöksnäringen att växa är att det finns Yrkeshögskolor som den i Åre. Nu kommer en del bra förbättringar av regeringen men vi behöver få till ännu fler bra vägare till arbete.

Därför är det beklagligt att detta inte lyfts mer av regeringen. För att Sverige ska kunna ha en levande landsbygd och en besöksnäring att tala om behöver vi ett utbildningssystem som hanterar dessa typer av näringar.

En biff skapar arbeten, en skidåkare likaså – detta har vi inte råd att säga nej till!

Anna-Karin Vernberg (M)

ordförande Moderaterna Åre

Alexandra Anstrell (M)

riksdagsledamot

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons