Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Insändare: Fler röster om vägsaltet i länet

/

Annons

Svar till den som tycker vi ska salta vägarna: Har kört bil i snart 55 år och klarat det utan salt. Förstår inte varför man ska behöva förstöra miljön för att köra bil på vintern. Håll avståndet och anpassa farten fick jag lära mig när jag tog körkortet och det gäller än i dag. Även om bilarna och däcken utvecklas så gäller naturlagarna fortfarande

Östersundsbo

Vilka är "vi" som vill ha salt på vägarna? Vi jämtlänningar kan hantera vinterväglag, vi anpassar hastigheten efter väglaget, och tar inte för givet att det är sommarväglag. All spolarvätska som bilisterna använder på saltade vägar, vad gör det med vår natur? Och saltet påverkar såklart naturen. Den som inte förstår det måste nog tänka en gång till.

Alka

Tyvärr spelar det ingen roll vad folk tycker. Det finns hur många argument mot vägsaltet som helst. Det spelar ingen roll hur många namnunderskrifter som samlas in. Trafikverket är allsmäktigt och gör precis som de vill. De har totalt misslyckats med våra vägar.

Vid en oberoende undersökning för några år sedan fick nästan hälften av de mest trafikerade vägarna underkänt. Så länge våra politiker inte gör något blir det inte bättre.

Exjämte

Trafikverket räknar bara de kostnader som drabbar dem själva, inte den totala kostnaden för samhället. Den får bilägarna och övriga samhället ta. Bilägarna i form av stora mängder spolarvätska, tvätt, reparationer på bilen, rost, och bromssystem!

Naturen får ta den andra smällen. Saltet sprids inte bara ut i naturen kring vägen utan följer med överallt, till vattendrag ner till sjöar, med fordon in på andra vägar och så vidare.

Jag har arbetat med bilar hela mitt liv och vet hur de bilar ser ut som kommer från saltområden! Jag arbetar nu som fastighetsskötare och ser hur saltet påverkar stenbeläggning i trapphus, betonggolv, tak och fasader nära gatan med mera.

Trafikverket menar att saltning räddar liv. Det tror jag inte ett ögonblick på.

Mats H

Beträffande vägsaltet vill jag bara säga att så länge det inte finns något bättre alternativ för att rädda liv och olyckor på våra vägar i Jämtland så ska man fortsätta med saltet. Debatten kom upp så fort man började salta E45 till Hammerdal. Man ska titta på säkerheten på våra vägar och inte på hur rosten angriper gamla bilar, som de som bor i övre Jämtland verkar vara så rädda om.

Salted Peanuts

Statistiken visar inte på att antal dödsfall och allvarliga skador har minskat med ökad saltanvändning. Antal dödsfall inträffar på andra ställen än på våra genomfartsvägar; E14, E45 och väg 87. Allvarligt skadade rör gående eller cyklande. Trafikverket har ju andra syften än att sköta vägunderhållet för trafiken bästa.

GF

Nu är det upp till kamp mot saltet en gång för alla. Skylta efter E14 att här har vi saltfria vägar och anpassa hastigheten till det. Dagens vinterdäck är garanterat dubbelt så bra som de vi använde på 1970- och -80-talen. Jämtlands saltfria vägar var ett fint varumärke.

CJ

Det är med allt större maktlöshet som jag ser Trafikverket totalt nonchalera våra vattenskyddsområden och alla utsläpp av kemikalier i naturen, som följer med vägsaltningen.

Exempel finns där man löst in fastigheter som har fått vattnet förgiftat, utan att för den skull reflektera över att minska saltningen!

Enligt en lastbilsägare som jag pratat med, måste timmerbilarna ha en dunk med diesel eller fotogen med på bilen för att kunna ”tvätta” däcken rena från saltet innan man svänger av från en saltad väg. Det är enorma mängder salt som sprids i vår värdefulla natur!

Vem är det man saltar för? Är det för de utländska lastbilarna? Eller är det för skogens vilda djur som älskar att samlas på vägarna för att äta av det?

Vi som bor här har aldrig velat ha det och turisterna vill uppleva vita vintervägar!

Väckarklockan

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons