Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flygskatt är dålig politik för ett Sverige som ska hålla ihop

Så står det klart: Regeringen vill ha en flygskatt. För längre resor utomlands handlar det om 400 kronor. För kortare flygresor, till exempel inrikes handlar det om 80 kronor.

Annons

Problemet med förslaget är att det förstärker Sveriges främsta konkurrensnackdel; vi är få och vi har stora avstånd. Flygskatt är därför ett politiskt förslag som är direkt olämpligt ifall man önskar en god ekonomisk utveckling i hela landet. I stället borde vi överbrygga våra nackdelar – eftersom vi år få och avstånden stora måste politiken stimulera människor att mötas och bedriva verksamhet.

Istället riskerar flygskatten att dra isär Sverige och fördjupa skillnaderna mellan olika delar av landet. Det är mycket olyckligt ifall det övergripande politiska målet är ett Sverige som håller ihop. Empirin talar sitt tydliga språk:

De som räddades av flygskatten var alltså inte miljön, utan alla turister som slapp uppleva London i ständigt höstväder.

I Nederländerna har flygskatten redan prövats men avskaffades ett år senare eftersom flygplatsen Schipol i Amsterdam hade tappat 1,4 miljoner passagerare. Detta till en hygglig kostnad om 11 miljoner kronor. För svensk del har teknikkonsultbolaget WSP redan räknat på vilka effekter en flygskatt får för Sverige. Deras uträkning visar att vi skulle tappa mellan 0,9 och 1,5 miljoner passagerare. Ett passagerartapp som ligger ungefär i nivå med Schipol i Amsterdam alltså. Kostnaden skulle i sin tur landa på 5,4 miljarder kronor bara under det första året. Skatten skulle också slå mot sysselsättningen där 5000-10000 jobb beräknas gå förlorade. Det handlar om jobb som är kopplade till flygplatserna, men också jobb som är beroende av att ta flyget.

De goda effekterna en flygskatt har på minskade utsläpp går dessutom att ifrågasätta på starka grunder. I Storbritannien visar analyser att den brittiska flygskatten inte har lyckats minska utsläppen, som har fortsatt att öka. I stället har turisterna valet att resa till andra länder i stället. De som räddades av flygskatten var alltså inte miljön, utan alla turister som slapp uppleva London i ständigt höstväder.

Ps. Inrikes flyg står för mindre än en procent av Sveriges utsläpp.

Mer läsning

Annons